Dat was de Golden Lasso van Susan Bratton tijdens haar presentatie op de eerste dag van Marcom 2009, die plaatsvond in de Adformatie VIP Lounge in de Amsterdamse Rai. Susan stelde dat het erg eenvoudig is om snel veel mensen te bereiken én te activeren door gebruik van social media door ze simpelweg content én inspiratie te geven. Ze legde daarbij, op een Amerikaanse, maar zeker ook praktische manier uit, hoe ze dat allemaal voor elkaar bokst en welke tools ze daarvoor inzet.
Even kort iets over de achtergrond van Susan Bratton. Ze is medeoprichtster en CEO van Personal life Media, een uitgever van allerlei soorten content, zowel in vorm als in onderwerp. Zelf haalde ze Tantra en Kamasutra aan als onderwerpen. Weten we gelijk weer hoe Susan het Nederlandse marcom-publiek ziet. Ze wordt daarnaast gezien als een van de meest invloedrijke vrouwen van Sillicon Valley.
Aan het begin van haar presentatie liep ze kort door een aantal cases heen. De Dell Ideastorm zal bij de meeste molbloglezers bekend zijn, maar ze had er nog meer: De My Sears Community is een online community waarbij bezoekers van Sears en K-markt hun ideeën en gedachten over hun winkelervaringen delen . De case van Sony Backstage vond ik persoonlijk een mooie. Een community waarbij gebruikers van Sony-apparatuur dienen als elkaars handleiding. Voor het totaal vrijlaten van social media activiteiten was ze echter toch ook weer niet. De website van snoepjesfabrikant Skittles is niets meer dan een gepimpte Facebookpagina. Dat vond Susan té ver gaan, omdat je zo de controle en regie wel héél erg kwijt raakt. Maar hoe dan wel volgens Susan?
[Update]
Hieronder een video-interview met Susan door Ronnie Overgoor:
Boven alles: Give to get. Het enige wat ze zegt te doen is content en inspiratie weggeven. Content vooral in de vorm van podcasts en e-books met extra voordelen. Haar RSS-feeds zijn dé centrale spil bij de distributie van haar content. De RSS-feed leidt naar haar site, blog, externe podcastsites, iTunes, Twitterfeed, LinkedIn,Facebook, Friendfeed en wie maar geïnteresseerd is in haar content. En dat allemaal met één druk op de knop. Ze gaf ook nog een tip om meerdere twitteraccounts te kunnen beheersen. Twitter Later is daarvoor dé geschikte tool..
Maar wat is nu echt onderscheidend aan de aanpak van Susan? Dat is volgens mij dat ze juist niet begint met luisteren. Ze stelt duidelijk dat je eerst zelf moet geven (en dus zenden) , voordat er iets te luisteren valt. Susan gebruikt technologie van de firma Unbound om te achterhalen wie er invloedrijk zijn rondom haar merk en wat hun interesses zijn. Op basis van die inzichten vraagt ze haar achterban welke vragen zij aan de gasten die ze spreekt moet stellen, en zo ontstaat er een grote connectie met haar achterban. Op deze manier krijgt ze over- en inzicht en weet ze waar haar achterban écht om geeft, zodat ze continu kan blijven verbeteren. En als je écht wil weten of je het goed doet in de Give to Get-world, dan kun je jezelf testen via Klout. Al met al een interessante opening van Marcom 2009! Ik ben benieuwd wat morgen zal brengen!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!