Hoedjesdag: de 3e dinsdag van september
Eergisteren verscheen tout politiek Nederland in Den Haag voor Prinsjesdag. Al jaren een dag met veel gewoontes: het ritje met de Glazen Koets, de Troonrede en natuurlijk... de hoedjes! Ook dit jaar ging Den Haag weer getopt onder hoofddeksels. Er gaan zelfs geruchten dat er leenhoeden zijn die rouleren onder de vrouwelijke leden van de Staten-Generaal. We zullen dat volgend jaar zien op de foto’s dames.
Wat zo’n dag achteraf nou zo genietbaar maakt, zijn de inhakers op de hoedenparade. Zo meldde het STOP AIDS NOW fonds dat je altijd een speciaal hoedje moet dragen en komt Gazelle met de mededeling dat je je hoofddeksel niet moet vergeten, safety first! Maar onze favoriet is toch echt die van Dirk van den Broek met hun Prinsjesdag 'hoofdaanbiedingen'. Korting op boodschappen die een gelijkenis vertonen met een hoed. Bekijk het op hun Facebook-pagina. Hier neem ik mijn hoed voor af!
Slim chatten
We krijgen het allemaal drukker, alles moet sneller en we hebben gewoon geen tijd om uitgebreid te reageren op al die groepschats waar we in zitten. Google heeft een oplossing gevonden. Deze week lanceren ze de nieuwe chat-app Allo. Allo is net als WhatsApp een messenger-app, maar dan anders. Net als Hans. Het maakt namelijk gebruik van een snufje genaamd Artificial Intelligence (AI). Dit houdt in dat de app uit zichzelf al standaard reacties klaar heeft staan zodat je daar alleen maar op hoeft te klikken. Ook denkt de app mee met vragen die aan je gesteld worden. Het blijft natuurlijk onderdeel van een search engine.
Hoe moeten wij dit nu voor ons zien? Het is bijna niet voor te stellen, maar Google Allo denkt met je mee. Freaky? Het herkent zinnen en afbeeldingen en kan met een speciaal algoritme precies de antwoorden uitkiezen die jij zou geven op een bericht dat je binnenkrijgt. Ook denkt de app mee over vragen die gesteld worden. Naar welk restaurant zullen we gaan? Hoe laat begint de nieuwe Bridget Jones film? En watskeburt tussen Angelina en Brad? Allo zoekt zelf een gepast antwoord en stelt ze voor aan jou.
De vraag die wij hebben, is natuurlijk of dit gaat aanslaan. Wellicht is het dé uitkomst voor de bezige bijtjes of de luie donders onder ons, maar wij zien vooral dat het persoonlijke element in de chatgesprekken verdwijnt. Maar, nieuwsgierig als we zijn: uitproberen kan natuurlijk geen kwaad! Zeg (h)Allo tegen de toekomst van chatten.
Nog meer meldingen van WhatsApp
We gaan nog even door over de chat-apps, want WhatsApp heeft een nieuwe functie gekregen: WhatsApp Mentions. Vanaf nu kan je in groepsgesprekken deelnemers binnen die app-groep taggen. Zit je in een overvolle app-groep en wordt er al een paar keer over je vraag heen gepraat, taggen die hap! Dan kan niemand ooit meer zeggen dat ze over je bericht heen hebben gelezen.
Handig? Ja. Irritant? Ja. Want vanaf nu krijg je alle meldingen waarin je getagged bent binnen, ook als je de meldingen van die specifieke groep op stil hebt gezet. Wel is het handig als er tussen alle onzin wel iets belangrijks wordt gezegd natuurlijk. Hoe tag je iemand in een WhatsApp gesprek? Heel simpel, net als op Twitter met een ‘@’ voor de naam.
Swipe that beat
Tinder heeft een nieuwe match, namelijk Spotify. Tinder-gebruikers kunnen vanaf nu niet alleen potentiële dates kiezen op basis van hun foto, maar ook op basis van muziek smaak. Je voegt je Spotify-account toe aan je Tinder-account en je meest afgespeelde muziek wordt automatisch aan je profiel gekoppeld. Ook kun je zelf artiesten toevoegen. En voor de Tinderaars die geen Spotify-account hebben is ook wat bedacht: Tinder Anthem. Hiermee kies je dat ene nummer dat jou helemaal samenvat. Je eigen theme song als het ware. Klinkt hij al in je hoofd? Volgens de CEO van Tinder, Sean Read, is muziek een hele belangrijke factor bij het maken van nieuwe connecties. Zeg nou zelf, als Concertgebouw-ganger is de kans op een match met een heavymetal drummer toch minder ‘made in heaven’. Dat wordt vanaf nu dus swipen met je ogen dicht en je oortjes in!
Twitter maakt customer support overzichtelijker
Dan nog een update van Twitter. Organisaties kunnen nu via een speciale pagina achter hun account aangeven dat ze support lenen via Twitter en op welke tijden ze bereikbaar zijn. Ook is het nu mogelijk om DM berichten van iedereen te ontvangen zonder dat diegene het account hoeft te volgen. Ideaal voor servicegerichte bedrijven!
Je bent nu weer wat informatie rijker. Verwijder snel je guilty pleasures uit je Spotify lijst, anders ga je nooit een leuke date vinden voor dit weekend.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!