Snapchat vs. Instagram: round 2
Zit jij nog liever op Snapchat dan op Instagram? Dan ben je een van de weinigen, want Instagram groeide sinds april dit jaar van 200 miljoen naar 250 miljoen gebruikers. Snapchat daarentegen heeft 50% minder unieke viewers ten opzichte van exact een jaar geleden. Om die afstand nog meer te vergroten heeft Instagram haar live-functie geupdate: je kunt je live video’s vanaf nu namelijk delen in je Stories, terwijl je video’s hiervoor altijd verdwenen op het moment dat je stopte met uitzenden. Maar is dit wel zo’n goede move van Instagram? Was het feit dat je snel mee moest kijken wanneer iemand live ging voordat je te laat was niet juist de charme van deze functie? In ieder geval hebben je vrienden nu wel alle tijd om die super interessante livestream van je 24 uur lang terug te kijken, en dat is natuurlijk wel erg fijn.
Lekker vrienden stalken via Snapchat
Snapchat wil dat je nu eindelijk een keer echt met je vrienden afspreekt en niet alleen elkaars leven bekijkt via je telefoon. En daar hebben ze zelfs miljoenen voor over! Snapmap is een nieuwe functie op Snapchat waarmee je je locatie kunt delen, die bij je vrienden op een kaart komt te staan en die zichzelf update als je Snapchat opent. Snap zegt hier zelf over dat ze een compleet nieuwe manier hebben gebouwd om de wereld te ontdekken, waarin je kunt ziet wat er gebeurt, je vrienden kunt opzoeken en op avontuur kunt gaan! De Snapmap is gebaseerd op sociale locatie app Zenly, die Snap dus heeft gekocht voor tussen de 250 tot 350 miljoen dollar. Leuk aan de Snapmap, is dat je er ook voor kunt kiezen om hem in ‘Ghost Mode’ te gebruiken, waarbij jouw locatie niet wordt weergegeven op de kaart. Dit biedt natuurlijk fantastische mogelijkheden om mensen stiekem te stalken. En dat zijn dingen waar wij heel blij van worden.
I Super Heart you
Periscope lanceert vandaag Super Hearts, wat een in-app aankoop is waarmee je een virtueel hartje kunt sturen naar iemand die live aan het streamen is. Jij krijgt dan extra aandacht op je reactie in de feed van de uitzender, en hij of zij kan jouw Super Heart inwisselen voor geld. Slim van Twitter, want ze rekenen 30% transactie fees op, deze super hartjes. en de ontvanger van de Super Heart houdt de overige 70% over. De Super Hearts lijken geïnspireerd te zijn op de live stream trend in China waarbij kijkers virtuele cadeau’s kopen voor broadcasters. Op apps als Yingke en Yizhibo kunnen kijkers bijvoorbeeld digitale rozen of stickers kopen en deze naar de broadcaster toe sturen. Het nadeel van de Super Heart’s is dat ze niet zijn te verkrijgen door ze bijvoorbeeld te winnen met spelletjes, je kunt ze echt alleen maar kopen.
Playlist on the go
Je kunt vanaf nu Spotify afspeellijsten maken in Facebook Messenger! Zelfs als een paar van je vrienden niet op Spotify zitten kunnen ze alsnog directe input geven. Hoe je dit kunt doen? In de Messenger app klik je op de plusknop die aan de rechterkant van de inputbox zit. Hier klik je op het Spotify Messenger icoon in de lijst die verschijnt. Vanaf daar kun je een nieuwe afspeellijst maken en deze kun je naar je groep sturen, waarna iedereen nummers kan toevoegen of verwijderen van de lijst. Degene die de afspeellijst maakt moet wel een Spotify gebruiker zijn, en mensen uit de groep zonder Spotify kunnen enkel de afspeellijst previewen en moeten Spotify aanschaffen als ze de lijst daadwerkelijk willen beluisteren. Spotify zegt dat er al ‘miljoenen’ nummers zijn gedeeld met de Messenger optie die al even beschikbaar is, maar dat wordt met deze update naar verwachting alleen maar meer. Sharing is caring!
Wees veilig
Op Tumblr kun je nu met een klik op de knop alle ‘sensitive content’ uit je tijdlijn laten verdwijnen. Tumblr staat bekend als openminded platform, waar zelfs porno en andere varianten van NSFW-posts op gedeeld mogen worden. De enige beelden die niet zijn toegestaan, zijn spam of posts waarmee je mensen lastig valt. Daarom is het juist op dit platform aan de ene kant logisch dat er een manier is gevonden om content te filteren. Er is echter nu discussie ontstaan over welke content dan als ‘ongepast’ wordt gezien, omdat naar buiten is gekomen dat alle LGBT gerelateerde content niet wordt weergegeven in deze modus. Gelukkig wordt niet alles automatisch gefilterd, dus je kunt er altijd nog voor kiezen om gewoon lekker alle 'sensitieve' content in je tijdlijn voorbij te laten komen.
Hou je hoofd maar koel in deze hittegolf, no stress, want je bent weer helemaal bijgepraat na de #lekkersociaal van deze week!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!