Slow money
De Noorse filosoof Lars Svendsen schreef uit verveling een boek over de oorzaak van deze gemoedstoestand, ‘Filosofie van de verveling’. In antwoord op de vraag of er geen alternatief is voor onze op consumptie gerichte levensstijl zegt hij: ‘Wat we kunnen doen, is meer tijd nemen. We moeten uit deze cultuur van het ogenblik breken. Verveling kan daarbij helpen." Volgens Woody Tasch, auteur van #039;Slow Money'">'Slow Money', kan geduldig kapitaal ons weer bewust maken van de waarde van dingen.
Slow food
Samuel Levie is oprichter van de Youth Food Movement Nederland, die is voortgekomen uit de Slow Food-beweging. Levie: "YFM wil mensen erop wijzen dat ze niet kunnen weglopen voor het politieke verhaal achter eten. Eten is nu eenmaal altijd een politieke keuze. Maar we willen eten niet te serieus maken omdat we geloven dat idealisme op een leuke positieve manier beter werkt. Momenteel zijn er wereldwijd een handje vol mensen die het grootste deel van het voedselaanbod en de prijs bepalen, wij denken dat we deze machthebber kunnen omzeilen door directer contact met de boer."
Slow fashion
In allerlei branches en sectoren wordt gezocht naar alternatieven voor onze overspannen levensstijl. Monique van Heist (1972) brengt kleding uit onder haar eigen naam #039;moniquevanheist'">'moniquevanheist'. Haar project ‘hellofashion’ is een modemerk op basis van de principes van slow fashion. hellofashion is een doorlopende collectie 'moniquevanheist'-klassiekers. Deze permanente en over de tijd groeiende collectie kleding, accessoires en lifestyleproducten blijft onbeperkt beschikbaar.
Langzame koekjes
De consument hecht aan het trage leven met vertrouwde rookworsten van Unox, stroopwafelpudding van Mona en Mariakaakjes van Verkade. De chocola- en koekjesfabrikant profileert zich graag als een symbool van Hollands erfgoed. De Meisjes van Verkade is een reclamethema dat voortkomt uit de geschiedenis van Verkade. Ze zijn, naast oude verpakkingen en machines, te bewonderen in het Verkade Paviljoen in Zaandam. Verkade is onderdeel van de traditie maar wel met gevoel voor innovatie, want alle chocola is fairtrade.
Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In Goed Boek beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.
Langzaam is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!