Pakjes in je lievelingskleuren of met glitters, sigaretten met lekkere smaakjes... Kinderen uit groep 8 hebben er tabak van dat ze zo worden verleid door de tabaksindustrie. Op initiatief van Stichting Rookpreventie Jeugd bedachten vijf groep 8'ers daarom een alternatieve verpakking én smaak, zodat sigaretten een stuk minder interessant zijn voor minderjarigen. Hun plannen boden ze aan bij Philip Morris in Bergen op Zoom, de grootste tabaksfabriek ter wereld. In het vandaag op Wereld Niet Roken Dag gelanceerde filmpje hieronder zie je of de ludieke actie, inclusief een sputterende communicatiemanager van Philip Morris, effect heeft.
Stichting Rookpreventie Jeugd startte het initiatief Rookalarm twee maanden geleden. Het uitgangspunt van Rookalarm is dat kinderen de felste tegenstanders van roken zijn. Alle kinderen in groep 8 weten zeker dat ze nooit willen roken. Toch rookt een derde van hen binnen vijf jaar wel. Het doel van de stichting is zorgen dat groep 8’ers nooit met roken gaan beginnen. Om dat te bereiken zijn er volgens de stichting twee maatregelen: de prijs van tabak moet drastisch omhoog en het aantal verkooppunten omlaag. Het filmpje van groep is onderdeel van het initiatief.
Sinds de lancering van het initiatief op 3 april werden al meer dan 25.000 kinderen lid van de Rookalarm Hyves. Daarmee is het nu al één van de drie meest succesvolle Hyves-campagnes aller tijden. Op de site rookalarm.nl kunnen ouders, al dan niet anoniem, een petitie ondertekenen om aan te dringen op beleidsverandering.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!