Social Business lijkt de hype te zijn die social media dan echt door alle lagen van de organisatie moet doorvoeren. Een beetje expert roept het ergens in zijn of haar preek, maar echt concreet worden in de aanpak wordt niemand.De flauwe boekjes die preken dat je vooral conversatie moet aangaan vallen bij bosjes door de mand. Want.. leuk zo een conversatie maar wat als jouw organisatie helemaal niet klaar is voor die conversatie? En zitten consumenten en andere betrokkenen wel te wachten op die (opgedrongen) conversaties met jouw organisatie en dialogen over jouw diensten en producten? En.. - en dat is wellicht wel de kern van het slagen als Social Business - wat te doen als de diensten en organisatie helemaal geen engagement geven?
Keiharde sociologie
Social media is keiharde sociologie en ligt tegen de normen en waarden van een organisatiecultuur aan. So far, niets nieuws. Dat de massa aan ex-projectmanagers en tegenwoordig zelfuitgeroepen 'social media experts' denken een organisatie even in organisatiecultuur te kunnen omgooien, is dan ook tenenkrommend.Het lijkt alleen collega-auteur en spreker Menno Lanting te lukken om de virtuele vinger op de zere plek te leggen. Hulde voor Lanting zijn inzichten op gebied van een vastgegroeide organisatiecultuur en verouderd leiderschap. Een Social Business ligt diep verworven in het hart van de organisatie en moet in organisatiestructuur nog platter worden. Snel kunnen schakelen, snel kunnen beslissen, de vrijheid van handelen en ultiem en uitgesproken top-down vertrouwen door het management, zijn daarbij succesfactoren. Ook voor mij is dit - vanaf de bloggende zijlijn - nu even gemakkelijk gezegd. De hamvraag daarbij is vooral: 'Heeft mijn organisatie een kloppend hart?'. Ben je sociaal in de genen en sta je oprecht open voor inspraak en meningen van anderen? Nu in crisistijd de focus bij organisaties op sales en kostenverlaging ligt, wordt het tijd voor harder inzicht. Inzicht in de verwording tot een Social Business door middel van het S.O.C.I.A.L. model uit het Handboek Online Marketing 3.0 (editie 2013).
Ben jij S.O.C.I.A.L?
Het S.O.C.I.A.L. model is een model waar management, een organisatieadviseur, online specialist en MarCommer in de praktijk mee aan de slag kan. Het had een boekje kunnen zijn, maar een model blijft een vereenvoudigde voorstelling van de complexe werkelijkheid en daarom hier relevant in vorm. De basis is gelegd in 2007 bij de crossmediale aanbouw van mijn eerste versie van het Handboek Online Marketing. Het model heb ik in alle openheid op diverse marketingblogs laten landen om de open discussie mee aan te gaan. Zo ontstond een afgemeten model dat door critici als 'werkbaar' werd gezien.
Er is meer onder de organische zon
Social media draaien om normen, waarden, snelle veranderingen, om snelle communicatie en om menselijke conversaties plus een veranderend perceptie. De Visie en Missie (onderdelen van het model) moeten als bloed door het lichaam van de organisatie stromen. Goed dat jij een harde marketingstrategie hebt opgetekend waarin je wat social media middelen benoemd, het succes ligt dieper in de organisatie. Jouw Visie en Missie begint in de kelder. Gewoon even het trappetje af. Jasje uit. Verwarming aanzetten en met een vertegenwoordiging van de organisatie doorpraten hoe je meer wendbaarheid en openheid creëert. Ik weet het, zo een verandering doe je niet op korte termijn maar is wel vitaal voor enig succes in de toekomst. Onderdelen waar je jouw organisatie zich zonnig aan moet blootstellen zijn:
- positiviteit;
- een groei in de breedte van de organisatie;
- een lerende organisatie die zich volledig openstelt en ruimte geeft voor het maken van fouten.
De onderdelen van S.O.C.I.A.L.
Vervolgens zal de organisatie zich hard moeten focussen op S.O.C.I.A.L. Het model is geen top-down op te leggen idee of plan maar heeft effect op alle onderdelen van de organisatie. Van receptie, tot middenkader, tot procesmanager, tot sales, tot de stagiaires en de managementtop. De afkorting S.O.C.I.A.L. staat voor:
- de Snelheid van handelen zoals dit nodig is met concrete middelen zoals Twittercare of care via Facebook. De snelheid van het verplaatsen van de content in de social media, de snelheid van het update en de reactiesnelheid als er bijvoorbeeld een verkeerde perceptie ontstaat in (online) conversaties. Het wordt vaak omschreven als de Realtime Revolutie. Wij willen niet 's avonds lezen over het event dat die dag heeft plaatsgevonden, wij willen dit realtime via de relevante contentkanalen zien, leven en beleven.
- de Antistructuur staat haaks op het aloude top-down denken binnen organisaties. Vooral in crisistijd worden managementstijlen harder en dominanter. Opgelegde doelen vormen de sfeer en organisatiecultuur. Verandering vindt alleen plaats als bijvoorbeeld een social media team los van de organisatiestructuur veranderingen kan doorvoeren. Succes met social media kan spontaan ontstaan en de organisatiecultuur continu kietelen op weg naar verandering.
- de C van Collaboratie is de vergaande vorm van crowdsourcing en het bewustzijn niet alleen voor die klant te produceren maar vooral te gaan samenwerken met die klant of gebruiker. Leg je oor te luister in geef aandacht aan alle actoren die een positieve invloed zouden kunnen hebben op de organisatie.
- de business Intelligentie & Interactie slaat op het ontwikkelproces dat de social media een organisatie of persoon biedt. Door openstelling en deling zullen processen geoptimaliseerd worden en door kennisdeling kunnen betrokkenen buiten de organisatie de organisatie verder helpen door op niveau mee te denken. Interactie, proactie en het delen van ervaringen en inzichten met de actoren maken de organisatie weer organisch en meer 'Barbapapa'.
- de Learning of Leren is het gevolg van de voorgaande onderdelen en is de uitkomst van de bespreken Visie en Missie. De Learning stop nooit.
Het S.O.C.I.A.L. model is een van de modellen uit het Handboek Online Marketing 3.0, uitgeverij Adformatie Groep.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!