Bij DDB & Tribal heb je met je team veel prijzen gewonnen voor producties als KLM Space, Heineken Ignite, adidas brazuca, KLM Happy to Help en KLM Sherlock. Wat was de meest bijzondere voor jou en waarom?
‘KLM Space, zonder twijfel. Tijdens dit project hebben we gerealiseerd dat het bureau en productie geïntegreerd werkten gedurende alle fases van het project. Het is een product van 6 maanden passie en liefde van het hele team (en bloed, zweet en tranen – we deden zelfs powernaps op de bank bij MediaMonks om half 4 ’s nachts), wat te zien is in het eindresultaat. Daarnaast is het geweldig om te zien dat het project met zo veel lof is ontvangen door consument, adverteerders en de branche.’
Wat maakt werk prijswinnend volgens jou? ‘Ik kijk zelf vaak naar craft, de liefde die in een project is gegaan. Ik denk echter niet dat er één definitie van ‘prijswinnend’ is. Dit kan honderd verschillende redenen hebben. Wat ik enorm kan waarderen, kan voor een ander persoon waardeloos zijn. Het mooie van reclame is, volgens mij, als je het pareltje maakt wat door iedereen op handen wordt gedragen. Daar streven we allemaal iedere dag naar. Ik denk dat dat misschien in de buurt komt van een graadmeter.’
Wat motiveerde je om over te stappen naar FHV BBDO? ‘Doordat ik door de jaren heen zo veel verschillende trajecten heb gemanaged en een sterke visie heb over productieprocessen en bedrijfsefficiëntie, vond ik dat ik klaar was voor de volgende uitdaging. Toen FHV BBDO mij benaderde en wij in gesprek raakten over waar het bedrijf heen wil en mijn visie daarop, was de overstap een no brainer.’
Wie of wat is jouw voorbeeld? ‘Je kunt van iedere persoon die je ontmoet in je leven iets leren. Ik heb dus niet echt één voorbeeld. Wel heb ik twee principes: ‘Grin and bear it’: mensen zijn geneigd snel op te geven. Krabbel weer op en probeer het opnieuw, op een andere manier. Volharding loont. Hard werken ook. En: Relativeer. Mijn vrouw is mijn ‘relativator’ en enorm belangrijk voor me in deze rol. Zij werkt op de Eerste Hulp - daar gaan mensen dood, hier niet. Maak je alleen druk om dingen die echt belangrijk zijn.’
Welk doel heb je jezelf gesteld in je nieuwe functie? ‘Om hoogwaardig creatief werk te maken is het belangrijk om het creatieve en het productieproces nog meer te integreren. Als ze complementair zijn resulteert dat in beter werk. Dat is alleen haalbaar als de organisatie in een hybride modus meebeweegt: inzetbaarheid van multidisciplinaire teams in verschillende set-ups, afhankelijk van de uitdaging.’
Wat is jouw specifieke inbreng aan producties die bij FHV BBDO van de grond zullen komen? ‘Naast inbreng van kennis op digitaal vlak en bouwen aan de uitbreiding van digitale productie, zal ik de komende maanden bezig zijn met het herstructureren van de processen binnen FHV BBDO.’
Wat maakt jou echt gelukkig? ‘Mijn gezin, mijn singlespeed mountainbike, een glas wijn of whisky, en keihard bikkelen om prachtig werk te maken.’