Je eigen merk als postcode

Weinig internationaal relevant nieuws tijdens de Amerikaanse DMA Annual Conference dit jaar. Wel een aardig, typisch Amerikaans nieuwtje onder het kopje 'varia': Vanity Zipcodes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanity Licence Plates kennen we inmiddels allemaal. De Britten doen creatieve dingen door letters op cijfers te laten lijken en vice versa, binnen hun bestaande kentekensysteem, en in Amerika mag gewoon alles. En sinds jaar en dag zijn alfabetische telefoonnummers (1-800-WWW-DELL) big business. In Amerika althans, want hier is het fenomeen nooit echt aangeslagen.

De US Postal Service overweegt al een tijdje om hetzelfde te doen met zipcodes. De Verenigde Staten kennen het systeem 5+4, waarbij de 5-cijferige code wijd en zijd bij consumenten bekend en in gebruik is, en een 4-cijferig achtervoegsel verplichte kost is voor bulk-mailers, zoals banken, tijdschriftuitgevers en postorderbedrijven.

En nu is er dan, plotseling en uit onverdachte hoek, een precedent. Het sjieke warenhuis Sachs 5th Avenue opende vorige week zijn nieuwe schoenenafdeling en verkreeg van USPS 10022-SHOE (rijmt nog ook: One-Oh-Oh-Two-Two-Shoe).

De Direct Marketingwereld staat op zijn kop. Iedereen wil er nu een. USPS zegt dat het een uitzondering was en dat ze er nog over nadenken. Maar Direct Mailers weten beter: het komt eraan. Laatste stuiptrekking van de DM-sector, Afdeling Bomenwereld? We zullen zien. Maar wel een leuk stukje Americana.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie