Guido van Woerkom, jarenlang het boegbeeld van de machtige ANWB, werd slachtoffer van de Marokkaanse taxichauffeur die hij vreesde. Marokkaanse groeperingen, bepaald niet de sterkste lobbyisten, lieten met succes een bijna vergeten slip of the tongue.
De infectie van een media-aanval verloopt even snel als desastreus: reputatie weg, vertrouwen weg, zetel weg. Het mediavirus is dan ook een machtig wapen van de zwakken. Meer topmanagers vielen daaraan ten prooi. Zoals Marion Gout, die de bezem wilde halen door de geplaagde railbeheerder. Vakbonden stribbelden tegen met roddel en achterklap, gevolgd door gestage aanvallen in de media. Waarna Gout zelf weg werd gebezemd.
Een ander publicitair sterfgeval betreft Jurgen van Breukelen, ooit aangesteld om KPMG te reorganiseren. Wrokkige partners en medewerkers heulden met de media, waarna de schandalen kwamen als konijnen uit de hoed van een goochelaar.
Het lijkt alsof leiders weerloos zijn tegen mediaoffensieven van hun vijanden. Maar Jan Hommen, groot geworden op de publicitaire slagvelden van Philips en ING, is resistent. Onlangs werd hij aangesteld als puinruimer bij het geplaagde KPMG. Is Jan Hommen zo’n kei? Allesbehalve. Het journalistieke onderzoeksbureau Follow the Money schetste hem vorig jaar bijna als een kneus.
Bij Philips werd hij te licht bevonden voor CEO. Achter zijn rug sloegen zwendelaars hun slag bij het pensioenfonds van de elektronicareus. Het werd een van de ergste fraudezaken van ons land. Als baas van de ING, zijn eerste echte topfunctie, sneed hij volgens criticasters de ziel uit het bedrijf. In 2010 werd hij ook nog eens neergezet als een graaier.
Maar drie jaar later werd hij juist beschreven als bankier zonder bonus Twee keer werd hij geridderd, in 2005 en vorig jaar nog eens. In 2011 werd hij de belangrijkste bestuurder van het land genoemd. In 2013 kozen beleggers hem tot topman van het jaar.
Welk communicatief antivirus heeft Hommen ontdekt? Het eerste ingrediënt van het antivirale Hommen-medicijn is het verbinden met de juiste stakeholders. Die zorgen voor een beschermende laag publicitaire goodwill. Als bestuursvoorzitter van ING kietelde Hommen de staat, de grootaandeelhouder van het moment. Zo schrapte hij de bankiersbonus bij ING, wat politiek in goede aarde viel, en loste de staatssteun braaf af, met een winst van 4,5 miljard euro voor de staatskas. De Nederlandsche Bank bewierookte hem.
Het tweede werkende ingrediënt: kies voor een steriele omgeving. Hommen komt pas binnen als het dodelijke mediavirus is uitgewoed. Zowel bij ING als bij KPMG was het besmette management exit voordat hij werd aangesteld. Publicitair gezien heeft hij zijn handen vrij.
De derde levensreddende bouwsteen: blijf weg van besmettingshaarden. Nooit praat Hommen over iets anders dan waar hij verstand van heeft: financiën en ondernemerschap. Geen onhandige uitglijders over gevoelige zaken die niet bij zijn werk horen.
Het vierde en laatste werkzame stofje tenslotte: matigheid. Jan Hommen kiest zijn mediamomenten, daar buiten zwijgt hij. Geen glamour, geen inhoudsloze praat en dus ook geen riooljournalist in de buurt. De Telegraaf noemde hem in 2013 niet voor niets een kluizenaar.
Deze animatie is gemaakt door Funk-e (link: www.funk-e.nl) - Explanimation (link: http://www.funk-e.nl/explanimation/laat-explanimation-maken).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!