Instagram gaat nu ook advertenties tonen in de zoekresultaten

Adverteerders kunnen gebruikers die toestemming gegeven hebben ook via pushmeldingen op de hoogte brengen van aanstaande evenementen.

Een zoekterm met een gesponsord resultaat
Afbeelding: Instagram

Instagram voegt twee nieuwe advertentiemogelijkheden toe aan zijn app. Adverteerders kunnen nu gesponsorde berichten tonen in de zoekresultaten en gebruikers - mits zij toestemming gegeven hebben - via pushmeldingen herinneren aan aankomende (digitale) evenementen.

Reclames in de zoekresultaten

Gebruikers die in de Instagram-app zoeken naar bijvoorbeeld 'huidverzorging', krijgen nu nog alleen organische resultaten van merken en gebruikers. Daar komt via een testprogramma verandering in. Merken kunnen gesponsorde, relevante berichten tonen tussen de organische resultaten. Een advertentie is te herkennen aan het label 'gesponsord' onder de accountnaam. Bovenstaande afbeelding, gedeeld door Instagram, toont zo'n advertentie. 

Instagram zegt dat gesponsorde zoekresultaten na een testperiode van enkele maanden wereldwijd beschikbaar komen. Voor consumenten is de verandering hoogstwaarschijnlijk geen verbetering, aangezien zij nóg meer advertenties in de app krijgen. Instagram toont al reclames tussen berichten, Reels, Stories en op de Explore-pagina. 

Reminder Ads

De tweede nieuwe advertentiemogelijkheid heet Reminder Ads. Met deze functie kan een merk gebruikers om toestemming vragen om herinneringen te sturen over aanstaande (digitale) evenementen. Gebruikers die instemmen met het ontvangen van pushmeldingen op hun smartphone, krijgen maximaal drie herinneringen voor het evenement waar zij interesse in hebben. Die meldingen ontvangen zij één dag voor het evenement, vijftien minuten voor het evenement en als het evenement begint. 

Merken kunnen via Reminder Ads gebruikers enthousiast maken voor digitale evenementen, livestreams en productaankondigingen, aldus Instagram. Alle adverteerders krijgen deze periode toegang tot Reminder Ads.

Instagram Reminder Ads
Zo werkt de Reminder Ads-functie voor de gebruiker Afbeelding: Instagram

Advertentie-inkomsten onder druk

De twee nieuwe advertentiemogelijkheden zijn voor Instagram een nieuwe poging om zijn inkomsten uit advertenties te vergroten. Die inkomsten staan namelijk onder druk. Adverteerders letten door de hoge inflatie en economische onzekerheid beter op hun uitgaven, zo merkte Meta - het moederbedrijf van Instagram, Facebook en WhatsApp - vorig jaar al.

In oktober lanceerde Meta daarom uitgebreidere advertentiemogelijkheden binnen Facebook en Instagram. Die vernieuwingen, waaronder langere video-advertenties, wisten niet te voorkomen dat de advertentieomzet daalde. Meta verdiende in het vierde kwartaal van 2022 ruim 31 miljard dollar aan advertenties. In hetzelfde kwartaal van 2021 was dat ruim 32 miljard dollar. 

Door die lagere inkomsten moest Meta in oktober elfduizend medewerkers ontslagen. Vorige week meldde het bedrijf dat er een tweede ontslagronde nodig is. In de komende maanden verdwijnen er daarom nog eens tienduizend banen. Meta had voor de ontslaggolven ruim 86 duizend medewerkers. Daar blijven er dus 65 duizend van over.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie