Meta stopt met NFT's op Instagram en Facebook, verlegt focus naar andere projecten

De test met NFT's tonen en verkopen op de twee platformen stopt zonder duidelijke reden.

NFT's delen op Facebook en Instagram
Afbeelding: Facebook

Meta stopt in de komende weken met het faciliteren van NFT's op zijn platformen Instagram en Facebook. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf aan The Verge. Met een NFT op hun profiel kunnen gebruikers anderen laten zien dat zij eigenaar zijn van een digitaal kunstwerk, zelfgemaakt of gekocht van een andere partij. Meta geeft geen duidelijke reden voor het stoppen met NFT's, behalve dat het zijn focus gaat verleggen naar andere projecten.

NFT-functie bestond nog geen jaar

Een NFT is een Non-Fungible Token, oftewel het bewijs dat de gebruiker eigenaar is van een virtueel (kunst)object dat bijvoorbeeld als profielfoto te gebruiken is. Op Instagram is dat sinds mei 2022 mogelijk, op Facebook sinds augustus. De NFT-functie heeft dus niet lang bestaan op de twee platformen. 

Focus verleggen

Meta zegt te stoppen met de NFT-functie om zich meer te kunnen focussen op andere projecten. Een woordvoerder noemt betaaldienst Meta Pay en het uitbreiden van videodienst Instagram Reels als enkele voorbeelden. Twee projecten die ook geld in het laatje brengen, waar de NFT-functie geen verdienmodel voor Meta had en zo alleen geld kostte. 

Het besluit van Meta om de NFT-functie de nek om te draaien, kan moeilijk los gezien worden van de reorganisatie van het bedrijf. De techreus heeft last van verslechterende economische omstandigheden en ontsloeg een paar maanden geleden daarom meer dan elfduizend medewerkers. Persbureaus schrijven dat Meta deze week nog eens 7500 medewerkers op straat zet. Topman Mark Zuckerberg noemde 2023 onlangs 'het jaar van de efficiëntie.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie