Meta legt adverteerders op Instagram nieuwe beperkingen op

Adverteerders kunnen vanaf februari geen reclames meer op geslacht baseren voor gebruikers onder de zestien.

Instagram-advertenties bij tieners kunnen vanaf februari niet langer op geslacht gebaseerd worden. Dat heeft moederbedrijf Meta aangekondigd als een nieuwe beperking voor adverteerders.

Een andere verandering is dat het volgen van bepaalde pagina's of posts en het uitdelen van likes vanaf februari niet langer meespeelt in welke advertenties jonge Instagram-gebruikers te zien krijgen. Jongeren krijgen daarnaast meer controle over welke advertenties zij wel en niet willen zien.

Meer controle

Meta meldt de aanstaande veranderingen in een blogpost. Voor adverteerders betekent Meta's nieuwe beleid dat zij straks Instagram-reclames gericht op gebruikers onder de zestien jaar alleen nog kunnen baseren op de leeftijd en locatie van de gebruikers. Meta verandert zijn algoritme dus ook zodat bepaalde interacties van tieners uit het verleden geen invloed hebben op welke advertenties zij in de toekomst te zien krijgen.

Jonge gebruikers kunnen straks ook meer controle uitoefenen op welke reclames ze niet willen zien. Willen ze minder advertenties over schoenen en laarzen, bijvoorbeeld, dan is dat aan te geven. Het blijft mogelijk om om geselecteerde of alle advertenties van een specifieke adverteerder te verbergen. 

Feedback en regulering

De veranderingen van Meta komen naar eigen zeggen voort uit onderzoek, feedback van ouders en jongerenexperts, kinderrechten van de Verenigde Naties en wereldwijde regulering. 

Door die invloeden voerde Meta in 2021 al twee belangrijke veranderingen door voor jonge Instagram-gebruikers. Zij hebben sindsdien standaard een afgeschermd profiel en ontvangen standaard geen privéberichten van volwassen gebruikers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie