Instagram-chief Adam Mosseri over groei en algoritmes, TikTok voert campagne tegen pesten

Social-contentbureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal

Instagram-chief Adam Mosseri over groei en algoritmes 📈

Instagram stond deze week in het teken van ‘Creators Week’. Interne experts gaven al hun insights over Instagram. Deze week was het de beurt aan Adam Mosseri, die tijdens een live Q&A antwoord gaf op veelgestelde vragen. Bijvoorbeeld: hoe haal je het beste uit het platform en hoe werken de algoritmes? Mossen gaf een aantal interessante antwoorden.

De competitie op Instagram is altijd aan! 💪 Vooral bereikcijfers zijn voor veel merken een belangrijk gegeven. Maar stabiele cijfers zijn er helaas niet, omdat het algoritme blijft veranderen en er meer competitie is bij het toetreden van nieuwe accounts. De uitkomst: je blijft dus altijd verschillen zien in bereikcijfers waar je niet altijd de vinger op kunt leggen.

Hoe deel je het best een video?

Mosseri deelt verschillende best-practices. Te beginnen met: hoe deel je het beste een video? Zorg dat de eerste twee seconden interessant genoeg zijn. Ook zijn hashtags nog steeds super waardevol en bouw je meer following op door consistent te posten. Als we het over consistentie hebben, gaat het om twee posts per week en twee stories per dag.

Wat nog meer opvallend was, heeft te maken met het algoritme. Wat blijkt, nieuwe manieren van posten, bijvoorbeeld met Reels, zal je bereik niet boosten. Natuurlijk vergroot het wel de kans om opgepikt te worden.

De Q&A had ook een pittige vraag: hoe ziet Instagram de concurrentie van TikTok? Adam Mosseri kon hier eerlijk over zijn: TikTok is op dit moment beter in het entertainen op hun platform dan Instagram. Hij kondigt wel meteen aan dat hier zeker verandering in komt en dat we de ontwikkelingen in de gaten moeten houden!

De toekomst van AR en VR volgens Facebook

Augmented- en virtual-reality zien we steeds meer. Bijvoorbeeld met AR-brillen 🕶️ die visuele overlays mogelijk maken op wat je in de echte wereld ziet. Omdat dit ook nieuwe kansen biedt voor marketeers, maakt Facebook een nieuw rapport om meer te leren over deze mogelijkheden.

In het rapport komt naar voren dat 74% van de mensen op zoek is naar manieren om de realiteit en online samen te brengen. AR is zo’n bruggetje. Daarnaast hebben filters een enorme toevlucht genomen sinds de pandemie. Zo’n 44% is sinds kort AR/VR gaan gebruiken. En wat dachten we van de eenvoud waarmee filters vandaag de dag gemaakt worden?

Het rapport maakt het nog even duidelijk: waar we voorheen maanden over een AR-filter deden, dit nu in een week of zelfs in enkele uren kan. Dus extra belangrijk om de nieuwste trends rondom AR/VR in de gaten te houden!

Snapchat 👻 bereidt zich voor op de feestdagen

De feestdagen? Ja, het is nog een beetje vroeg, maar volgens Snapchat kun je niet vroeg genoeg beginnen. En daarom lanceert het de ‘Holiday Resource Hub’. Hiermee wil Snapchat merken inzicht geven hoe ze kunnen shinen tijdens de feestdagen. 

In de Holiday Hub staat een gids van 8 pagina’s centraal waarin de belangrijkste trends rondom Snapchat worden gedeeld. Hierin maakt Snapchat duidelijk dat de Snapchatters 20% meer online shoppen dan niet-Snapchat-gebruikers. Het belang van het platform wordt hierdoor steeds meer duidelijk. Meer dan de helft van de gebruikers begint al half november met hun aankopen voor de feestdagen. 🎁

De gids wordt zo vroeg gepubliceerd om merken en bedrijven aan het denken te zetten. Snapchat wil bedrijven helpen plannen te maken waarbij het advies is om in oktober al te starten met de campagnes voor de feestdagen. Want rond deze tijd begint de belangstelling onder de doelgroep te stijgen. Zou jij zo vroeg starten met een campagne voor de feestdagen?

Aardige TikTok campagne: create kindness

TikTok creëert veel campagnes uit eigen naam. Allemaal met het doel om aandacht te vragen voor belangrijke onderwerpen. Dit keer lanceert het de campagne Create Kindnessom positiviteit en inclusiviteit in de app aan te moedigen en online pesten te bestrijden. 🚫 Hiermee wil TikTok een open en bemoedigende community creëren. 

In de #CreateKindness campagne zien we verschillende geanimeerde video’s waarin verschillende TikTokkers hun persoonlijke verhalen delen. Ze onthullen hun ware identiteit later pas. TikTok wil hiermee duidelijk maken dat er achter elk account een echt mens staat die het verdient om met respect behandeld te worden. De video’s zijn te zien in de discovery page en de hashtag wordt ingezet om mensen hun eigen verhalen te laten delen.

TikTok laat met deze campagne zien dat ze op de hoogte zijn van wat er speelt op hun platform en onder de doelgroep. TikTok geeft aan: “We zijn ons ervan bewust dat hoewel in-app interacties soms onschuldig lijken, de impact van de online ervaringen van mensen niet altijd verdwijnt wanneer ze de app sluiten”. Het is ook niet gek dat TikTok zich hier drukker om maakt dan andere apps. Eén derde van de doelgroep is jonger dan 14 jaar en juist deze doelgroep is kwetsbaar.

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie