‘Inruilweek Spar dommer dan dom’

Supermarktketen Spar ruilt (lege verpakkingen van) A-merkproducten om voor het Spar huismerk-equivalent. Geen goed idee volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van 3 tot en met 9 september komt supermarkt Spar met een actie waarbij klanten een aantal geselecteerde producten kunnen omruilen voor het equivalent daarvan van het eigen . Dit kunnen lege of halfvolle verpakkingen zijn en het maakt ook niet uit waar dat product gekocht is. Een lege pot Calvé pindakaas die gekocht is bij de Dirk kan dus geruild worden tegen een volle pot pindakaas van het Spar huismerk. De commercieel directeur van Spar, Susanne Kroon, zegt in een bericht dat Spar overtuigd is van de uitstekende kwaliteit van de Spar-merk producten en graag wil dat de klant dit persoonlijk ondervindt. Kroon: ‘Dit is een stunt om te laten zien wat we met ons eigen merk in huis hebben. Stuk voor stuk kwalitatief goede producten die de concurrentie met elk A-merk product of ander huismerk aankunnen. Volgens mij is dit een actie die nog nooit eerder in supermarkt-land is vertoond.’

Maximaal drie producten
Er kunnen gedurende de actieperiode maximaal drie producten per klant per week worden ingeruild. Spar heeft een selectie van producten gemaakt die in aanmerking komen om ingeruild te worden. Dat varieert van pindakaas tot koffiepads.

Benadrukken kruidenier-imago
Supermarktdeskundige Gerard Rutte () is niet enthousiast over de actieweek van Spar. Hij zegt in een reactie aan Marketing Online: ‘Als Spar een reclamebureau inhuurt voor haar campagnes, dan zou ik zeggen: weg met die gasten. De vandaag gelanceerde Inruilweek-actie is dommer dan dom.’

 

Ruttes analyse is dat het klanten van Spar een rotzorg zal zijn welke producten er in de winkel staan. ‘Met alle respect, maar Spar is gemak. Je gaat naar de Spar omdat er geen andere supermarkt open of in de buurt is, de winkel de boodschappen snel thuis bezorgt of omdat de eigenaren in de winkel aardig zijn en lokaal integreren. Niet omdat ze goedkoop zijn of een volledig assortiment hebben. Wel omdat je er ook je medicijnen en de post kunt afhalen of bezorgen. Niet omdat er zo’ n heerlijk huismerk in de schappen staat. Ga dus geen campagne voeren voor iets wat je toch niet kunt waarmaken. Maak sterker wat al sterk is, wat dat dan ook mag zijn. Maar ga klanten niet vermoeien met een actie waarbij je – let op – maximaal 3 producten per week - kunt inruilen voor Spar-merken. Dan benadruk je alleen maar dat je een kleine, niet ruimdenkende kruidenier bent. Met een winkel die het op prijs, kwaliteit en assortiment altijd moet afleggen tegen grotere broers.’

Campagne
De supermarktketen voert landelijk campagne om de inruilweek onder de aandacht te brengen middels online- en radioreclame. Los van point-of-sale-materiaal in de winkels wordt ook in de omgeving daarvan campagne gevoerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie