ING start gaat samenwerking met BuzzCapture een pilot beginnen waarin het persberichten, of tenminste delen daarvan, per Whatsapp naar journalisten verstuurd. De proef start op 3 november als ING zijn cijfers over het derde kwartaal bekend maakt.
Korte berichten
Whatsapp is meer dan alleen een extra kanaal voor persberichten, laat ING weten. De bank zal ook ‘klein nieuws’ delen, waarvan het doorgaans geen persberichten maakt, evenals inzichten van ING-analisten, economen en beleidsverantwoordelijken.
‘We zullen er samen achter komen hoe ING nieuws Whatsapp het beste gaat werken’, laat de bank in een schrijven aan journalisten weten ,’ maar we gaan er nu al vanuit dat we hiermee beter kunnen inspelen op de actualiteit. Dat betekent ook: geen PR-praatjes en reclame. En we beperken het aantal Whatsapp-berichten dat je van ons ontvangt. Relevantie voor de ontvanger is waar we aan toetsen.’
Een op een
Hoewel meerdere journalisten in de groep hetzelfde bericht ontvangen, is de ING nieuws Whatsapp geschikt voor een-op-een communicatie. Een reactie op een ING Whatsapp-bericht is alleen zichtbaar voor de woordvoerders van ING Nederland of ING Group. Zij kunnen hier weer op reageren in een een-op-een bericht.
Ontwikkeling
ING begint met generiek nieuws in twee generieke groepen. Een groep voor nieuws van ING Group, zoals aan Corporate nieuws, Innovation en FinTech. Daarnaast is een groep voor nieuws van ING Nederland, bijvoorbeeld berichten van het Economisch Bureau, ondernemersnieuws, beleggen, personal finance, nieuwe manier van werken en innovatie.
In de pilotfase is de techniek nog enigszins beperkt. ING kan alleen centraal appen vanaf een desktop of laptop. Buiten kantooruren en in het weekend kijken de communicatiemensen daar minder op dan op hun smartphone. Dus reacties op het app-bericht kunnen vertraagd bij ING binnenkomen.
Foto: Ingvar Bjork
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!