Onlangs was bij Business Week te lezen dat Illy de koffiegenieter komt 'verlossen' van de zoete koffieshakes van Starbucks. Hoewel erg populair, hebben Starbucks producten weinig meer met echte koffie te maken, zo vindt het Italiaanse koffiehuis.
Ook hier komt Illy het koffiegeloof prediken. Het is echter vreemd dat er juist in koffieland Nederland geen enkel Starbucks filiaal is om tegen te concurreren. De vraag is daarom gerechtvaardigd of de grootste Nederlandse concurrent van Illy niet het vertrouwde Senseo-apparaat op het aanrecht is.
Starbucks kwam dit jaar de BusinessWeek/Interbrand top 100 binnen als de op één na grootste stijger. De mega-keten heeft 11.200 verkooppunten, verspreid over 37 landen.
Opmerkelijk: het hoofdkantoor van Starbucks voor Europa is sinds 2002 gevestigd in Amsterdam. In het Westelijk Havengebied zijn tevens de koffiebranderij en het distributiecentrum te vinden. Er zijn echter nog nooit vestigingen in Nederland geopend.
Alhoewel, er is één Nederlandse Starbucks vestiging: in het Nike kantoor te Hilversum. Door de grote populariteit was men daar echter gedwongen de deuren te sluiten voor bezoekers. De Nederlandse fans blijven daarom smeken om Starbucks vestigingen (mits dit geen viral van Starbucks zelf is?).
Starbucks durft voorlopig in ieder geval de grote stap niet aan. Misschien heeft het bedrijf lessen getrokken uit de mislukking van Dunkin' Donuts, die zich enkele jaren geleden uit Nederland moest terugtrekken.
Illy neemt de stap wel. Onder de naam 'Espressamente' wordt in oktober het eerste verkooppunt geopend in Rotterdam. Met een strakke, moderne inrichting moet de zaak een sfeer van Italiaanse kwaliteit uitstralen.
De Italianen onderscheiden zich van de Amerikanen door zich te profileren als 'productfreaks'. Het product staat centraal, alles draait om pure koffie. Van de bonen tot de schuimlaag. Illy richt zich op de echte koffieliefhebber.
Volgens Zibb werkt Illy's Espressamente met barista's, meesterkoffiemakers die opgeleid zijn aan de Università del Caffè in het Italiaanse Triëst. Geen zoetigheid, geen wireless internet en geen community. Gewoon de beste koffie, dat is het devies.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!