De nieuwe naam is even wennen, maar komt tegelijkertijd eigentijds en fris over. "De nieuwe naam zegt eigenlijk precies wat we doen," vertelt Duijts. "Inlevingsvermogen in de patiënt is cruciaal. Dat besef ligt diep verankerd in onze nieuwe naam, die behoorlijk onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders."
Implementatie vaak onderschat
Het complete implementatieproces van de nieuwe naam en bijbehorende huisstijl heeft zo'n anderhalf jaar geduurd. Identity-bureau Eden tekende voor het nieuwe gezicht en de vernieuwde communicatiemiddelen. "Men onderschat vaak wat er allemaal komt kijken bij de implementatie van een nieuwe huisstijl," legt Duijts uit. "In een organisatie waarin bijna 2300 mensen werken wordt elke beslissing gewogen op een goudschaaltje. Onze grootste uitdaging was het goed informeren van onze eigen mensen, zonder dat de nieuwe naam en huisstijl extern zouden worden gecommuniceerd. Nu zowel de naam als de nieuwe huisstijl officieel zijn doorgevoerd, is het juist weer cruciaal om consistent de nieuwe naam te gebruiken," benadrukt ze.
GGZ inGeest lanceerde met de nieuwe naam en nieuwe huisstijl ook een vernieuwde website.
"Eerst intern op orde"
Het is verre van ongebruikelijk dat een huisstijl-operatie wordt onderschat. Vaak is het besef van consistente communicatie wel aanwezig bij de direct betrokken medewerkers, maar nemen werknemers het in de eerste periode na een huisstijl-operatie niet zo nauw met de nieuwe regels. Oud briefpapier "kan nog wel even worden gebruikt", en wat betreft de visitekaartjes met het oude logo: "Het telefoonnummer klopt toch nog?" Zelfs binnen kleine organisaties kan het doorvoeren van een nieuwe huisstijl op een ramp uitlopen. Briefpapier vervangen is makkelijk, de nieuwe identiteit in de hoofden van de mensen verankeren is dat allerminst. Bij GGZ inGeest waren ze zich daar goed van bewust. Daarom is de nieuwe huisstijl vlak voor de feestdagen feestelijk gelanceerd, en wordt alles in zo kort mogelijke tijd vervangen. Duijts: "We hebben ervoor gezorgd dat we de zaken eerst intern op orde hebben."
Ook in 2009 zullen honderden bedrijven in Nederland hun huisstijl vernieuwen, om zo de daadwerkelijke identiteit en de gewenste identiteit onder stakeholders zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Ook zullen er weer de nodige flaters geslagen worden. Wat is uw gouden tip voor collega-communicatieprofessionals die dit jaar verantwoordelijk gaan zijn voor een dergelijke operatie?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!