Terwijl de gehele supermarktmarkt in 2015 een gezonde groei doormaakt van 4,4 procent, groeit het relatief kleine Plus veel forser, namelijk met 8,8 procent. En dat is ondanks het feit dat Plus geen enorme hoeveelheid nieuwe winkels opende; slechts zeven filialen werden aan de keten toegevoegd. Daarmee telt de formule nu 262 filialen.
De consumentenomzet over 2015 bedraagt ruim 2,23 miljard euro en het marktaandeel komt uit op 6,2 procent tegenover 5,9 procent in 2014.
Lego
Volgens Jan Brouwer, algemeen directeur van Plus, wordt de klantenkring groter en trouwer. ‘Dit komt allereerst door de succesvolle implementatie van het formuleconcept Briljant bij inmiddels 190 van onze supermarkten. De andere drijver achter ons succes is de aangescherpte commerciële koers. Dit resulteert in een forse verbetering van ons prijsimago. Ook de sterkere vers-performance en ijzersterke loyaliteitscampagnes, zoals de Minions en PLUSBRiCKS, dragen bij aan ons succes. We hebben verder een vernieuwd online platform geïntroduceerd en de online activiteiten uitgebreid. Daarnaast zijn we trots op de benoemingen tot beste wijnsupermarkt en meest verantwoorde supermarkt. En de mooiste supermarkt van Nederland, dat is Plus Benders in Blerick.’
Online
In mei 2015 heeft PLUS een vernieuwd online platform gelanceerd. Plus wil bezoekers van de nieuwe website inspiratie bieden en daarnaast voordeel en de mogelijkheid om online te bestellen. Voor klanten van ruim 150 filialen is het inmiddels mogelijk om online boodschappen te doen bij hun eigen winkel. Deze winkels bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis en/of hebben een ophaalpunt. Brouwer stelt dat de online activiteiten weliswaar geen directe bijdrage aan de winst leveren, maar ze bieden volgens hem wel kansen om het serviceconcept van Plus te verstevigen, het onderscheidend vermogen te vergroten en nieuwe groeikansen te benutten, bijvoorbeeld door levering aan de zakelijke markt (kantoren en kinderdagverblijven).
Diervriendelijke supermarkt
Plus is een voorloper op het gebied van het verduurzamen van het vleesassortiment en het bijbehorende promotiebeleid. Brouwer licht toe: ‘Het varkensvlees heeft het Beter Leven keurmerk 1-ster, vanaf eind januari 2016 is bij alle PLUS supermarkten een compleet assortiment Blonde d’Aquitaine-rundvlees met 2-sterren verkrijgbaar en de reguliere kip zal medio 2016 volledig vervangen zijn voor een diervriendelijker variant. Het streven is om, naast varkens- en rundvlees, ook al het kippenvlees op termijn te voorzien van minimaal 1-ster Beter Leven. Beter Leven-vlees, biologisch vlees en vegetarische producten zijn vaker in de aanbieding. Promoties met reguliere kip zijn sinds begin augustus 2015 verleden tijd. Dat geldt ook voor de zogenaamde ‘kiloknallers’ (vleesaanbiedingen onder de 4,12 euro per kilo).’
Eerlijke handel
In mei 2015 is Plus een partnerschap aangegaan met Stichting Max Havelaar. De intentie van die samenwerking is volgens Plus dat in de komende jaren stap voor stap wordt toegewerkt naar een situatie waarin alle huismerkproducten die Fairtrade gecertificeerd kunnen zijn, dat ook daadwerkelijk zijn.
Gezonde supermarkt
Brouwer zegt als ‘meest verantwoorde supermarkt’ veel waarde te hechten aan goede voeding: ‘Bewust eten is lekker én kan ook eenvoudig zijn. Naast de introductie van een serie verantwoorde snacks bij de kassa’s van alle filialen zijn we een langdurige samenwerking aangegaan met “Vullen of Voeden”: het initiatief rondom bewuste voeding van presentator Wilfred Genee en zijn vrouw Lili. Met deze samenwerking zetten beide partijen zich in om samen bewuste voeding leuker en makkelijker te maken. Doel is om de groente- en fruitconsumptie van ouders en hun kinderen te verhogen.’