Het Wonder van Macau, ofwel: Apple Rules!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer nieuws uit Macau. Gisteren lichtte China Mobile-baas Wang Jianzhou al een tipje van de sluier op over de , vandaag zorgde Warner Music-baas Edgar Bronfman Jr voor vuurwerk.

Bronfman Jr stond tot voor kort ferm aan de kant van de traditionele studiobazen in het titanengevecht om de muziekmarkt van morgen. Dit is de man die peer-to-peer muziekdownloads ooit , en die in februari op het 3GSM-congres in Barcelona vanwege diens pleidooi voor rechtenvrije digitale muziek.

Maar Edgars reis naar Macau bleek een moderne versie van Paulus' reis naar Damascus. Want tot ieders verbazing gaf hij op het GSMA-congres een regelrechte ode aan Apple ten beste (). De iTunes-winkel is een wereldvondst, aldus Bronfman nu. Het is een middel dat Warner in staat stelt te ontdekken waar consumenten extra waarde aan hechten, en voor welke produkten en combinaties ze bereid zijn hogere prijzen te betalen.

Citaatje: "By packaging a full album into a bundle of music with ringtones, videos and other combinations and variation, we found products that consumers demonstrably valued and were willing to purchase at premium prices. And guess what? We've sold tons of them. And with Apple's cooperation to make discovering, accessing and purchasing these products even more seamless and intuitive, we'll be offering many, many more of these products going forward."

Bij een spectaculaire bekering hoort boetedoening. Die nam gaandeweg Bronfmans speech epische vormen aan: "We used to fool ourselves. (...) We expected our business would remain blissfully unaffected even as the world of interactivity, constant connection and file sharing was exploding. And of course we were wrong. How were we wrong? By standing still or moving at a glacial pace, we inadvertently went to war with consumers by denying them what they wanted and could otherwise find, and as a result of course, consumers won."

Bronfman, bekend van zijn publieke bekvechterij met Steve Jobs over wat wel werkt in digitale muziek en wat niet, ging zelfs nog een stapje verder, en zijn speech ontaardde in een serenade aan de iPhone en iTunes: "You need to look no further than Apple's iPhone to see how fast brilliantly written software presented on a beautifully designed device with a spectacular user interface will throw all the accepted notions about pricing, billing platforms and brand loyalty right out the window. And let me remind you, the genesis of the iPhone is the iPod and iTunes?a music device and music service that consumers love."

Da's een. Nu nog de andere studiobazen (L. Dinosaurus Studio Musicalis). Om over de filmbazen (L. ) nog maar niet te spreken.

Wordt Macau het tipping point in de muziekindustrie?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie