Ik heb vreselijk gelachen om Het Bureau van Voskuil. In één der zeven delen wordt de hoofdpersoon verweten dat hij geen budgetverhoging heeft aangevraagd. “Meer geld heb ik niet nodig,” verweert deze zich. Om vervolgens uitleg te krijgen dat men zal denken dat zijn afdeling geen relevant werk verricht, als hij niet meegaat in het jaarlijks budgetteringscircus.
Ik wil wel een lans breken voor budgetloos werken. Het budget is de dood voor het ondernemerschap in de manager. In plaats van te denken in doelen en resultaten en de uitgaven daarop af te stellen, gaat de focus naar ‘het zo goed mogelijk opmaken van het beschikbare geld’. En zeker tegen het einde van het jaar is dat nog hard werken. Omwille van de geloofwaardigheid en de budgetwensen voor het jaar erop wordt extra geïnvesteerd in relatiegeschenken die aanzienlijk duurder uitpakken dan strikt noodzakelijk. Of wordt nog snel een campagne ontworpen waarvan de ontwikkelkosten nog in het huidige boekjaar genomen kunnen worden. Hoeveel tijd er, in alle haast om geld uit te geven, overblijft om goed na te denken over nut, noodzaak en uitgangspunten voor die campagne??
Wie werkt zonder budget, komt dat soort perikelen niet tegen. Die moet iedere keuze om geld uit te geven verdedigen en zal zich niet branden aan paarsoplichtende kerstballen of andere prullaria. Diens activiteiten worden gestuurd door planningen die geen fictief einde kennen. En ook geen nieuw begin waarmee de eerste maand van het kalenderjaar traditioneel verklooid wordt.
31 december nadert. Nieuwe rondes, nieuwe kansen.
Het budget is dood. Leve het budget!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!