Heineken in de VS is gaan samenwerken met Alcohoot, een apparaatje dat via je mobiele telefoon meet of je dronken bent. Heineken is als exclusieve biersponsor aan het meetinstrument verbonden, maar niet als enige drankmerk. Ook Pernod Ricard werkt samen met de makers van de alcoholmeter.
Heineken wil met het sponsorschap verder gaan dan alleen te zeggen dat mensen verantwoordelijk moeten drinken. Het ondersteunt nu ook technologie die daaraan bijdraagt.
Militairen
Het heeft daarvoor onder meer zijn werknemers ingezet, die het device hebben gepromoot bij verkopers van Heineken bier. Ook besteedt het op zijn site onder de tag ‘thought leadership’ uitgebreid aandacht aan de Alcohoot en de makers ervan, twee oud-militairen uit Israël.
Met de Alcohoot, die 99.99 dollar kost, kunnen mensen blazen en kijken of hoeveel ze hebben gedronken. Het apparaatje, dat wordt verbonden met de mobiele telefoon via de hoofdtelefoonaansluiting, meet het alcoholpromillage.
Morning after quiz
De app geeft nabijgelegen taxistandplaatsen aan, voor als je niet meer kunt rijden, of koffiehuizen om wat te nuchterder te worden. Ook brengt hij je drinkgedrag in kaart en geeft hij aanbevelingen voor ‘positieve’ drinkgewoontes.
De morning after kunnen mensen een quiz doen om te beschrijven hoe ze zich voelen. Heeft iemand een kater dan zal de app aanbevelen de volgende keer wat minder te drinken.
Besturen
Het apparaatje maakt gebruik van dezelfde technologie als de politie, claimen de makers, hoewel er wel een disclaimer in de app aangeeft dat de Alcohooter geen uitsluitsel kan geven of je een motorvoertuig kunt besturen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!