Het Holland Heineken House bestaat 25 jaar en dat was voor de brouwer aanleiding om opdracht te geven voor een documentaireserie, geregisseerd door Wouter Stoter en geproduceerd door New Amsterdam Film Company (trailer, zie helemaal onderaan). In de documentaire, die de titel ‘Holland gaat voor Goud’ meekreeg, worden verhalen van zes Olympische sporters (twee per aflevering) gecombineerd met verhalen over het Holland Heineken House, verteld door mensen die daar dat specifieke Olympische jaar bij betrokken waren.
Ron Zwerver – volleybal – Goud in Atlanta 1996
Gianni Romme – schaatsen – 2 x Goud in Nagano 1998
Pieter van den Hoogenband - zwemmen - 2 x Goud in Sydney 2000
Minke Booij – hockey – Goud in Beijing 2008
Stefan Groothuis – schaatsen – Goud in Sotchi 2014
Marit Bouwmeester – zeilen – Goud in Rio de Janeiro 2016
Waar een klein land...
De serie wordt in aanloop naar de Olympische Spelen in Pyeongchang op SBS6 uitgezonden vanaf 21 januari. Heineken wil met Holland gaat voor Goud aantonen hoe ‘het kleine Nederland’ groot is geworden in het vieren van het grootste en belangrijkste sportevenement ter wereld.
Hottest ticket
Waarom wil Heineken dat verhaal eigenlijk vertellen? Ana Henriques senior brand manager Heineken: ‘Als merk maken we goede campagnes, het lijkt dat Nederland ons vooral kent van de grote campagnes en de grappen. Maar we hebben daarnaast ook echte verhalen, intrinsiek ondernemende verhalen te vertellen en mensen vinden het interessant om daar meer van te weten. Bij Holland Heineken House gaat het om het kunnen vieren van succes. Dat begon ooit met een tent. Vandaag de dag is het de “hottest ticket in town”. Dat trekt ook veel belangstelling vanuit het buitenland. We krijgen heel veel internationale persaanvragen vanwege ons sympathieke vieren.’
In Holland gaat voor Goud nemen olympisch kampioenen de kijker mee met hun olympische herinneringen. De sporters bezoeken samen met mensen die het Holland Heineken House van de grond hebben gekregen zes olympische steden op vijf continenten. Zo krijgt de kijker te zien hoe de groei van het Holland Heineken House parallel liep aan de grootste Nederlandse sportsuccessen van de afgelopen 25 jaar. Elke reis eindigt op de exacte locatie waar het Holland Heineken House tijdens de Olympische Spelen was gevestigd. Op die locatie wordt met elke atleet teruggeblikt op de bijzondere sport- en huldigingsmomenten van hen. Ook worden de olympisch kampioenen verrast met beelden van zichzelf, waardoor ze de emoties die ze toen beleefden weer even terughalen.
Credits
Crew
Regie - Wouter Stoter
Producent - Sander Verdonk & Jelani Isaacs - New Amsterdam Film Company
Research - Fem Verbeek, Casper Brasser & Milada Stipetic
Producer: Miel van Welzen
Camera - Boas van Milligen Bielke
Geluidsopname - Jaap Sijben
Montage - Axel Skovdal Roelofs
Geluidsnabewerking - Jacob Oostra
Muziek - Still Productions
Heineken
David Lette – mkt directeur
Jetske Freeve – mkt manager Heineken
Yvonne Boere-de Liefde – sr sponsor manager
Hans Erik Tuijt – global sponsor director
Ana Henriques – sr brand manager Heineken