Haalt de politie de reclame in?

Klinkt niet goed, hè? Ingehaald worden door agenten betekent doorgaans een duur betaalde berisping aan de broek. En misschien is dat deze keer ook wel terecht!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het fenomeen werken is aan verandering onderhevig. De technologie van nu stelt ons in staat te werken waar we willen, wanneer we willen. Nadat spierkracht werd overgenomen door machines is het straks de beurt aan denkkracht: als apparaten ons hier gaan ondersteunen of zelfs hele trajecten van ons gaan overnemen zijn de veranderingen nauwelijks voor te stellen. Maar voorlopig moeten we zelf ons hoofd erbij houden. En kijken we naar de korte termijn.

Niet betrokken
Grote veranderingen zijn er aan de gang rond de organisatie van werk. Het fenomeen van de werkvloer is niet meer vanzelfsprekend, schieten als paddenstoelen uit de grond. Daarmee verdwijnt ook het van 9 tot 5-model. Maar ook de hiërarchie in de werkorganisatie staat ter discussie. Ik daar al eerder over. Omdat het model van bazen, sub-bazen en uitvoerders gewoon niet efficiënt genoeg meer is. Het is versleten en dient vervangen te worden.

Specialist in performance management komt met verontrustende cijfers: van de werknemers in Nederland zou zo’n zijn bij het werk. Specifieke branchecijfers ontbreken helaas. Maar waarom zou de reclame een uitzondering zijn?

Betrokkenheid is het toverwoord. Motivatie moet uit de mens zelf komen, en kan niet opgelegd worden. Toch blijven we dat doen, dat opleggen: vanuit de directie, of vanuit het moederbedrijf in het buitenland. En blijft er strijd tussen “zij van boven” en de werkvloer. Iemand veel personeel toewensen, is een wrange grap. Dat is toch raar?

Semler
De Braziliaanse topondernemer Ricardo Semler (zie foto) nam jaren geleden een bedrijf over en reorganiseerde het grondig. Het management was slechts nog voorwaardenscheppend, vaste werktijden verdwenen en uiteindelijk bepaalden de medewerkers (en dus niet de werknemers) de procesgang en hun eigen salaris. Het werd een overdonderend succes. VPRO’s Tegenlicht maakte er een over.

Utopia? Wel nee, gewoon een intelligente manier van werken, de waardige opvolger van het topdown systeem waar we te lang aan vast gehouden hebben. Een manier om je bedrijf winstgevend en futureproof te maken. Een manier die terrein wint. en zelfs een per definitie hiërarchische organisatie als de hebben de manier van werken van Semler overgenomen en zagen hierdoor hun productiviteit en werkplezier stijgen. Een te interessant fenomeen om je er niet in te willen verdiepen.

(Een column als deze is te kort voor de echte verdieping. Bekijk daarom via bovenstaande links de documentaires en doe er je voordeel mee.)

Op woensdag 23 september spreekt Ricardo Semler in Huis ter Duin in Noordwijk over innovatie in arbeidsverhoudingen en de Semco stijl. Meer informatie vindt u .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie