De voorbereidingen voor de belangrijke sinterklaasperiode zijn begonnen en vele winkelketens zien reden aanpassingen te doen. Maar wat die wijzigingen zijn, houden zij nog voor zich. Albert Heijn en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet. Hema zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. ‘Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet’, aldus het concern. ‘Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen.’
Pieten in allerhande kleuren
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat ‘volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn’. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van Hema dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou Hema positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. ‘Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet’, verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Geschenkpapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. ‘We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.’
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten eruit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!