Goede doelen en foute marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom gooien goede doelen als en hun goede bedoelingen en reputatie te grabbel?
Beide goede doelen zoeken telefonisch contact en zijn er in het gesprek met een agressieve aanpak op uit om geld binnen te halen.
In deze gesprekken luisteren zij niet wanneer je aangeeft dat je keuzes moet maken en dat je niet alle goede doelen kunt ondersteunen. Meermalen beginnen zij al met de verdediging voordat je uitgepraat bent. Eigenlijk ronduit onfatsoenlijk! Gevolgd door een indringende vraag als: kunt u geen 2 euro per maand missen?

Wanneer je duidelijk maakt dat je niet gediend bent van dergelijke telefoontjes voelt men zich beledigd, op de teentjes getrapt en verbreekt men abrupt de verbinding.

Dat collectanten in de toegewezen week per jaar onvoldoende geld ophalen om wetenschappelijk onderzoek te financieren is helder. Dus andere acties zijn nodig. Maar waarom luistert men niet en accepteert men niet dat iemand geen geld wil of kan geven. Door halsstarrig vast te houden aan het doel van het gesprek, namelijk geld binnen halen, schaadt men de reputatie van het goede doel. Bovendien worden slechte verhalen nog vaker door verteld en dus is de schade nog groter.

De Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO) schroomt niet om na een telefoontje waarin zij de verbinding verbreken toch nog vrolijk 5 bedelbrieven te sturen. Zonde van het geld want ik maak ze niet eens meer open. Waarom zijn er eigenlijk twee Alzheimer Stichtingen (ISAO en Stichting Alzheimer Nederland)? Op de site van ISAO staat het volgende: "Toen de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek in november 1993 werd opgericht, was er geen enkele andere stichting op het gebied van Alzheimer onderzoek in Nederland actief. De in 1984 opgerichte Stichting Alzheimer Nederland in Bunnik hield zich alleen bezig met het voorlichten en begeleiden van Alzheimerpatiënten en hun naasten. Deze activiteiten werden o.a. bekostigd door een kleine groep van vaste donateurs. De Stichting Alzheimer Nederland heeft vrij snel na onze oprichting te kennen gegeven afstand te nemen van de door ons gebruikte methode van fondswerving met behulp van op naam gestelde brieven en acceptgirokaarten".

Op de site van KWF Kankerbestrijding heb ik een klacht ingediend naar aanleidingen van het vervelende telefoongesprek en ik ben benieuwd of ik daar nog iets van hoor.

Voor alle duidelijkheid. Ik heb niets tegen goede doelen. Ik steun het Astmafonds, Hartstichting en de NVACP. Ook Unicef doet het prima.

Ik heb wel iets tegen foute marketing.

Herkennen jullie dit beeld?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie