Facebook lokt content creators met advertenties op korte video’s
Facebook gaat nog meer druk uitoefenen op TikTok. Niet door bepaalde functies te kopiëren, maar door advertenties op korte video’s toe te staan. Met korte video’s bedoelen we filmpjes van minimaal 60 seconden. Een flinke stap dus, want hiervoor kon je alleen geld verdienen met video’s van 3 minuten of langer. Ook voor deze videolengte worden advertenties waardevoller: waar ads voorheen na één minuut verschenen, worden ze nu al na 45 seconden getoond.
Wat je moet doen om geld te verdienen met jouw Facebook video’s? Ten eerste moeten de video’s op jouw kanaal in de afgelopen 60 dagen minimaal 600.000 minuten zijn bekeken. Ook is het belangrijk dat je actief blijft in het posten van video’s. Weet Facebook hiermee content creators te lokken naar hun platform?
Door advertenties voor korte video’s mogelijk te maken, onderscheidt Facebook zich van TikTok. Daar is het nu alleen nog maar mogelijk om inkomsten te genereren door het toevoegen van e-commerce. 🛍️ Wel blijft 1 minuut nog steeds de dubbele lengte van een Reels, dus of Facebook hier direct alle creatieve makers naar hun platform weet te lokken, is nog maar de vraag.
Ook liggen er nog plannen om advertenties mogelijk te maken in Facebook verhalen. Aankomende weken gaat Facebook advertenties die lijken op de vorm van een sticker testen. Maar daar moeten we nog even op wachten… ⏳
Clubhouse zet samenwerkingen op tussen makers en merken
Clubhouse steekt de handen uit de mouwen en gaat moderators helpen. Twintig makers krijgen toegang tot het accelerator programma. Maar wat kunnen de makers hiermee verwachten? Alles om een goede start te maken, zoals praktische spullen als een iPhone of EarPods, maar ook koppelen ze makers aan gasten die voor jouw room interessant zijn of ondersteunen ze moderators door ze te promoten. 📈
Hiermee belooft Clubhouse één opvallend ding: deelnemers zijn verzekerd van een inkomen via Clubhouse. Hoe ze dit kunnen beloven? Clubhouse zegt samenwerkingen op te zetten tussen de makers en een merk: ‘Something the company believes will be possible because brands are already reaching out to Clubhouse, looking for opportunities to get involved’. Clubhouse laat hiermee duidelijk merken open te staan voor samenwerkingen tussen merken en makers op het platform. 🤝
Ben jij de creator die Clubhouse zoekt? Jezelf opgeven kan tot 31 maart via: https://airtable.com/shrXUvZUuu6p8fIKZ
Leren van YouTube gebruikers
Waar kijken gebruikers naar? En kunnen we daar iets van leren? Dat vraagt YouTube zich af, dus duiken ze in de gebruikscijfers en wij kijken graag mee! 🔍
De drie redenen waarom mensen op YouTube zitten? Entertainment, informatie en connectie. Neem dus minimaal één van deze aspecten mee als je content gaat creëren op het platform.
Dat mensen op YouTube zitten voor entertainment en vermaak is geen verrassende rede. Binnen deze categorie is wel verrassend dat het niet alleen gaat om video’s voor fun. Maar het gaat ook om video’s waar mensen juist een relaxt gevoel of focus aan over willen houden. Denk bijvoorbeeld aan video’s om beter in slaap te komen. Vermaak is dus breder dan een lachen om home video’s. 😉
Meer dan 30% van de YouTube bezoekers heeft behoefte aan informatie. Hiermee onderscheidt YouTube zich van andere video platformen. Dit bewijst maar weer hoe belangrijk het is om content aan te passen aan het platform en de bezoeker. Heb je als merk bijvoorbeeld al gedacht aan ‘how to’ video’s of tutorials?
De derde motivatie van gebruikers is de connectie. Hiermee bedoelt YouTube vooral de gebruikers die een video met bekenden willen delen, of YouTube gebruiken om een gedeelde video te bekijken. YouTube stimuleert de categorie connectie door verschillende features. Zorg er als merk ook voor dat je video shareable is. Denk aan een goede thumbnail en titel.
Iedereen gaat viraal met Wombo
Je bent vast al een Wombo video tegengekomen. Voor de mensen die onder een steen hebben geleefd de afgelopen week: Wombo video’s zijn lip-sync filmpjes. Hoe wij ze zouden omschrijven? Een beetje flauw, maar daarom juist hilarisch.
Uit deze app blijkt maar weer hoe AI gegenereerde vervalsingen steeds makkelijker worden om te maken. De deepfake video app werd eind vorige maand gelanceerd en is nu al 2 miljoen keer gedownload. Hoe het werkt? Simpel: download de app gratis, voeg een foto toe, kies uit één van de 14 liedjes en druk op de knop om de foto te laten lip-synchroniseren.
Video’s gaan viraal en de eerste artiesten hebben de app al benaderd om hun muziek toe te voegen aan de app. Zien we hier een nieuwe marketingtool uit de grond komen? 🤔
Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!