Fascinatie der techniek

"Duik in de Wereld van de Noord/Zuidlijn, Ontdek Amsterdam op 20 meter onder NAP tijdens de Open Dag op 1 en 2 juni". De inkt van de reclameposter met een bebrilde duiker was nauwelijks droog, of alle plaatsen voor deze sneak preview van de metrotunnel waren volgeboekt. Wederom een bewijs van de fascinatie der techniek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iedereen kent ze: de mannetjes rond de bouwput die kijken naar de uitvoering van het werk. De drommen mensen en camera's wanneer een fabrieksschoorsteen met dynamiet wordt omgeknald. De populariteit van bezoekerscentra van de Deltawerken, de Maasvlakte of de Afsluitdijk is en blijft hoog.

Techniek is een krachtig instrument in projectcommunicatie en kan tegenwicht bieden aan negatieve gevoelens veroorzaakt door andere aspecten van het project, zoals risico's, hinder en overlast bij de voorbereiding en realisatie. En meer inzicht geven in de opgave waar grote infrastructurele projecten voor staan. Zo staat iedere bezoeker van het 'Ondergronds Uitkijkpunt'van de Noord Zuidlijn met verbazing te kijken naar de immense ruimte die is gecreëerd onder het Rokin: pas dan wordt duidelijk hoe omvangrijk de werkzaamheden rond de stations van de metrolijn echt zijn.

Mijn conclusie: grote projecten laten iets liggen wanneer ze geen of weinig aandacht besteden aan de technische uitdagingen van het project. Communicatie daarover draagt bij aan de beeldvorming over en de acceptatie van het project.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie