Door akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden geef je WhatsApp naast je eigen nummer ook het nummer van de Sushi afhaal, je dokter en zelfs je nieuwste hottie van afgelopen weekend. Kortom je hele adresboek wordt meegeroofd, of je het nu wilt of niet. Best bizar toch? Dat vindt het CBP in ieder geval wel. Zij deed begin 2013 onderzoek naar de dienst. De conclusie in het onderzoeksrapport is niet mild: WhatsApp handelt in strijd met de wet.
We zullen je verder niet vermoeien met alle wettelijke grondslagen die in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) worden gegeven, mocht je het nou wel reuze interessant vinden check dan artikel 8 Wbp. Waar het op neerkomt is dat WhatsApp met het opslaan van het hele adresboek zo'n grondslag moet hebben en dat heeft ze niet. Voor het uitoefenen van haar dienst is er namelijk geen noodzaak om de telefoonnummers van 'non-WhatsAppers' te verzamelen.
WhatsApp vindt alle ophef onzin. De dienst is volgens WhatsApp alleen bedoeld voor mensen uit de VS. App je in een ander land dan worden je persoonlijke gegevens 'overgebracht' naar de Verenigde Staten. Addertje onder het gras: hiermee is automatisch het Californisch recht van toepassing. Dat WhatsApp ook een Nederlandstalige website heeft maakt dit argument niet sterker. Het CBP wacht nog op een officiële reactie van de advocaat van WhatsApp. Die hadden afgelopen weken natuurlijk iets anders aan hun hoofd. Tot die tijd hangt WhatsApp een dwangsom boven het hoofd.
Dat heel Nederland juist nu in rep en roer is (note: het onderzoek is al een jaar geleden gepubliceerd) zegt iets over het vertrouwen van ons Nederlanders in Facebook. Blijkbaar vertrouwen we Facebook toch net iets minder dan WhatsApp. Terecht, de race naar world domination en het beïnvloeden van onze levens is voor Facebook weer een stap dichterbij. Een online influential is binnen no time opgespoord, omdat het in zijn telefoonlijst wemelt van de hotte BN'ers. Facebook wist al welke restaurants en clubs ze bezoeken, wie hun online vrienden zijn en wat ze liken. En nu hebben ze ook de telefoonnummers en die van hun vrienden. Facebook maakt het voor de adverteerder makkelijker om de volgende trend op ons los te laten. Want wees eerlijk: we zijn toch ergens allemaal gevoelig voor de grillen van de early adaptors.
Whatsapp heeft 450 miljoen gebruikers. Die hebben vast voor het grootste deel elkaar in hun adresboek staan, maar daarnaast ook honderden miljoenen non-Whatsappers. Al die telefoonnummers brengen de mogelijkheden en invloed van Facebook weer een flinke stap verder. Zo lang we die gegevens gebruiken om dieven te pakken, vinden wij het allemaal prima. Maar maakt dit van Facebook inmiddels niet een real live marionettenspeler?
Ook geplaatst op Rechtbuigen. (bron afbeelding)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!