Vergeleken we het voorgaande jaar de ontwikkelingen in impressie en prijsniveau nog met de basismaand januari, vanaf dit jaar kunnen we de vergelijking maken met dezelfde maand vorig jaar.
Het totaal aangeboden impressies in januari is 16.5 miljard, nagenoeg gelijk aan het vorige jaar. Desktop heeft hierin een aandeel van 81.5%, mobiel van 11% en tablet van 8%. In vergelijking met januari 2014 is de inventory op mobiel het meest gegroeid, van 1 naar 1,8 miljard impressies. Tablet en desktop zijn gelijk gebleven.
In vergelijking met vorig jaar zijn de desktop cpm tarieven 54% hoger. Opvallend is de enorme daling van de tarieven voor mobiel. Dit komt door de sterke toename in het aantal mobiele impressies. Bij desktop zien we juist het tegenovergestelde; het aanbod is nagenoeg gelijk gebleven. De biedingen zijn gestegen doordat er meer vraag is en een stijgend aanbod van rich media.
De MediaScience Exchange Barometer laat de belangrijkste ontwikkelingen zien op Nederlandse Exchanges, gemeten in volume impressies en cpm tarieven en onderverdeeld in desktop en mobiel/tablet.