Je kunt schrijven wat je wilt, maar zonder lezers houdt het gauw op. Je leest het nu op het vertrouwde Marketingonline, dat kan rekenen op een vaste lezersgroep. Als ik dit blog aanbied via eLinea, dan komt het net als bij Blendle terecht bij iedereen die heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in content als deze. En ze betalen er ook voor.
NK Kioskverkoop
Voor wat hoort wat, dus zien we dezer dagen het NK Kioskverkoop, dat het belang van goede journalistieke producties benadrukt. Schrijf een origineel artikel en dien het in – de volledige opbrengst wordt uitbetaald. De winnaar krijgt zelfs een verdubbeling. De wedstrijd bewijst de aandacht voor goede journalistieke producties, wat helemaal past in het gedachtegoed van eLinea.
Interessant voor lezers, schrijvers en uitgevers
'eLinea is een online kiosk die zich richt op digitaal lezen', zegt directeur Michel Suijkerbuijk. 'Bij ons heb je op één plek directe toegang tot de beste stukken van een groot aantal bekende tijdschriften, kranten, journalisten, dichters, cartoonisten en schrijvers. Interessant voor zowel lezer als schrijver. .Aan de andere kant bieden we uitgevers een nieuw verdienmodel.'
Never judge a book by it’s cover
Maar ho eens even, hadden we al niet Blendle? Michel: 'Wat wij anders doen, is dat we -naast artikelen per stuk te verkopen- een 'all you can read'-abonnement aanbieden. Daarmee heb je onbeperkt toegang tot álle artikelen op eLinea. Een Netflix- of Spotify -verdienmodel in plaats van een iTunes-model.' Je hoeft dus niet voor elk artikel opnieuw je creditcard te trekken. Daarnaast omzeilt eLinea de psychologische drempel van ‘never judge a book by it’s cover!’ Michel: 'Je weet pas na lezing en betaling of het artikel het waard was. Daarom beschouw ik Blendle niet als voornaamste concurrent. De grootste concurrentie, net als voor de traditionele kiosken, komt van alle gratis content die op het internet te vinden is.'
Leuk en actueel
Maar sluiten uitgevers aan voor een tientje in de maand? Een abonnement op een tijdschrift ligt in dezelfde prijsklasse. Michel spreekt dit tegen: 'Een groot deel van de mensen die aangaven te willen betalen voor eLinea, hebben geen abonnement op kranten of dagbladen. Een aantal van hen heeft belangstelling voor nieuwsverdieping die je niet zomaar ergens gratis kunt vinden. Bovendien is het opmerkelijk dat geabonneerden het interessant vinden om goede stukken uit andere titels te lezen. Wij bieden ook niet álle artikelen van onze deelnemers aan, maar maken een selectie. We filteren artikelen die én actueel én leuk zijn. Need to know en nice to know dus.'
eLinea voor expats
Doelstelling voor dit najaar is de marketing en sales flink opschalen. Onder meer wordt aandacht besteed aan een gat in de zakelijke markt. 'We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met de Koninklijke Landmacht, die eLinea wil aanbieden aan militairen die uitgezonden zijn. multinationals zoals Philips en Shell, om werknemers in het buitenland te voorzien van actuele Nederlandse tijdschriften en kranten.'
Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng hier je stem uit als je vindt dat eLinea de Publieksprijs verdient.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!