De kerk in zijn algemeenheid heeft denk ik dit jaar een slecht jaar achter de rug. Er zijn zaken boven komen drijven die het daglicht niet kunnen verdragen. De PKN meldde met vreugde dat ze 'maar' 60.000 leden hebben verloren dit jaar. In tegenstelling tot grotere aantallen in de voorgaande jaren. Zou marketing voor de kerk hier uitkomst kunnen bieden? Niet een loos charme offensief, maar een meer oprechte betrokkenheid bij de potentiele achterban. Het is niet een onderwerp dat al breedvoerig behandeld is. Afgezien van enkele bijdragen in de afgelopen jaren.
Een belangrijk onderdeel is hierbij het peilen van de mening van de betrokkenen (niet-kerkgangers en kerkgangers). Wat bindt hun niet of juist wel aan het kerkelijk leven? Na alle perikelen in de RK Kerk rapporteerde het NOS Journaal deze week dat er altijd nog zo een 300.000 mensen wekelijks een RK kerkdienst bezoeken, tegenover een slordige 3,5 miljoen leden die dat niet doen? Wat bezielt die 300.000 om dit te doen en die 3,5 miljoen om er niet hun bed voor uit te komen? Welk bedrijf heeft een database met 4 miljoen namen in zijn klantenbestand? Dat zijn er niet zoveel, afgezien van de concurrent PKN of enkele banken met miljoenen rekeninghouders. Food for thought én ondervraging zou ik zeggen.
In het Noordhollands Dagblad (editie West-Friesland) van vandaag staat een verwijzing naar een klein onderzoek naar geloof en kerk in West-Friesland (en daarbuiten). Een opstap naar meer inzage?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!