ASN Bank heeft vorig jaar per saldo 16.500 nieuwe klanten aangetrokken. Het totale klantenbestand kwam daarmee op 645 duizend. De duurzame bank boekte een winst van 73,5 miljoen euro, 4 procent meer dan in 2015. De inkomsten stegen mede doordat meer geld instroomde bij de beleggingsfondsen van ASN en bij het vermogensbeheer. Aan de andere kant zorgden onder meer de strengere regels voor banken voor hogere kosten.
ASN Bank formuleerde zo’n anderhalf jaar geleden een nieuwe groeiambitie. Op dit moment bankieren ongeveer een miljoen Nederlanders ‘duurzaam’. Die koek wordt goeddeels verdeeld tussen ASN Bank en Triodos Bank, de eerste is marktleider met de hierboven genoemde 645 duizend klanten. Daar is volgens hoofd marketing & communicatie Andre Kragtwijk een wereld te winnen. ‘We hebben onderzocht dat het potentieel op dit moment veel groter is: ruim 4 miljoen Nederlanders. Op de middellange termijn willen wij groeien naar een miljoen klanten.’
Daartoe definieerde ASN Bank in samenwerking met reclamebureau Selmore vorig jaar een nieuw communicatieconcept, 'Zo maakt geld gelukkig'. Die campagne zal in 2016 overigens geen grote impact gehad hebben op de groei van het klantenbestand, want de campagne startte pas in december van dat jaar.