Don Tapscott schrijver van oa Wikinomics, Blueprint for the Digital Economy en Growing Up digital is in een interview met DM weekly zeer negatief over marketing. Direct marketing gaat hopeloos falen stelt Tapscott. Direct marketeers moeten relaties met klanten opbouwen en een omgeving creeren waarin potentiele klanten vertellen wat zij nodig hebben. En je moet vooral jonge mensen beinvloeden binnen de context van netwerken als MySpace, Facebook en Twitter. Direct marketing wordt indirect marketing.
Hij bekritiseert tot slot ook de focus op de 4p's.
Maar hij heeft ook een antwoord. Bedrijven moeten met hun producten en diensten een belevenis bieden aan consumenten. Tapscott geeft een mooi voorbeeld van de manier waarop Nike dat doet. Waarom vind Tapscott dat zo belangrijk? Wel hij denkt dat jongeren de belevenis van een product of dienst net zo belangrijk vinden als het product zelf. Voor meer over de beleveniseconomie is het boek van Pine en Gilmore aan te bevelen.
In de toekomst kan marketing pas dan succesvol zijn wanneer producten en diensten goed aan elkaar gekoppeld worden en een meerwaarde bieden in de vorm van een bijzonder ervaring.
Het gaat wat mij betreft te ver om te stellen dat alle kennis van marketing op slag waardeloos is geworden. Wij kunnen ons wel wat meer openstellen voor nieuwe ontwikkelingen zoals social media. En dat een klant terugpraat is ook wel eens wennen.
Heeft Tapscott gelijk?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!