door Jennifer Delano
De afgelopen week kwamen er diverse artikelen voorbij over 'PR-mensen kunnen leren van reclamemakers' en de reactie erop '6 redenen waarom reclamemakers zwaar overschat worden'. Allebei vol vooroordelen. PR professionals worden blijkbaar gezien als mensen met een Rolodex, vol van reclameangst en bang om risico's te nemen. Reclamemakers werden afgedaan als mensen die geilen op het winnen van prijzen en die PR-plannen schrijven van vier zinnen. Als PR-professional werk ik met regelmaat samen met reclamebureaus/reclamemakers én wil ik wat toevoegen. Graag stel ik voor om nader tot elkaar te komen... hierbij 6 puntjes om mee te beginnen.
1. PR professionals betrek je op het einde van het traject
Dit is zo jammer. Met regelmaat word ik gebeld of ik helemaal op het einde 'nog even de PR kom doen'. Alles had zoveel nieuwswaardiger en beter kunnen zijn als een PR professional eerder in het proces was betrokken. Een goed getimede meeting, wat toegepaste feedback én de resultaten kunnen flink verbeteren.
2. Een goede viral gaat ook wel zonder PR
Dan heb je zoveel geld en tijd geïnvesteerd… vergeet je om owned/rented of paid media in te zetten om het communicatiemiddel te promoten. Dat doet mijn PR-hart altijd pijn. Dan maar een goedkopere video, dan maar geen BN'er – maar wel promotie/communicatie om de viral naar buiten te krijgen. Dat was het doel toch?
3. Over PR kun je best wel targets afspreken
Ook iets wat maar belangrijk is uit te blijven leggen: je kunt pitchen als een gek. De journalist bepaalt of iets wel of niets geplaatst wordt. Je betaalt voor een inspanningsverplichting. Als we een percentage van de pr-waarde afspreken valt het heel wat duurder uit, we verstaan ons vak.
4. PR hebben we gedaan, het werkte niet – nu mag jij!
Het gebeurt elk kwartaal: een bureau of groot bedrijf dat zelf PR heeft gedaan, maar 'ze pakten het gewoon niet op'. 'Als jij ze kent kun jij toch zorgen dat het gepubliceerd wordt?'. Zodra ik de persberichten zie die ze hebben opgestuurd moet ik bijna huilen. Dit is een dikke reclametekst. Bezint eer u begint. Bespaar jezelf tijd en energie én huur iemand van te voren in om het meteen goed te doen, niet om na afloop 'wat te redden'.
5. We hebben nog * euro over, kun je daarmee uit de voeten?
PR is een wezenlijk onderdeel van een campagne/strategie, niet een sluitpost dat je 'ook nog had'. Met een vast bedrag 'waar het nog even voor moet' kun je een eind komen, maar beter is om in een eerder stadium te kijken wat er nodig is én daarop in te plannen. Dat is óók strategie!
6. Leuk je te leren kennen, morgen kan het persbericht eruit
Dat is hetzelfde als 'morgen gaan we filmen, maak je nog even een script?'. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wij mogen jouw campagne/bedrijf/video vertegenwoordigen naar de media. Ik hoop dat dat je een goede kennismaking waard is.
Reclamemakers- jullie werken zo hard en maken zulke mooie dingen. Het zou toch geweldig zijn als de publiciteit en communicatie daarover veel groter wordt? Effectiever is? We vullen zo mooi aan. Zullen we wat sneller een kop koffie drinken? Wat vaker bellen? Wat opener zijn over wat de plannen en ideeën zijn? En daarna genieten van het resultaat? Ik heb er vertrouwen in dat er meer in zit.
Jennifer Delano is PR agent/oprichter/vooruitschopper bij DelanoPR.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!