Is een embargo in de steeds snellere, digitale wereld nog houdbaar? Nieuws lekt tenslotte via de sociale media snel weg. Medewerker van Communicatie Frans Oremus sprak met journalisten en persvoorlichters – en maakte een lijst van do’s en don’ts.
6 do’s en dont’s
1 Zet het embargo beperkt in en vraag je steeds af of het onderwerp relevant genoeg is. Er moet werkelijk iets te melden zijn, anders raakt het middel sleets.
2 Combineer het met het aanbieden van exclusiefs materiaal: extra beeld of een interview met een hooggeplaatste.
3 Journalisten worden zelden blij van embargo’s. Ze zijn getraind om wat ze weten wereldkundig te maken. Wees daarom duidelijk over de reden van een embargo.
4 Zorg ervoor dat een embargo niet ‘wegglipt’ via de online media, dit is irritant voor de media die zich er wel aan houden.
5 In de helft van de gevallen is het embargo onnodig en dient het geen enkel journalistiek belang, oordelen journalisten. Bekijk ieder persbericht met een embargo dat je uitstuurt met deze ogen.
6 Meet de tevredenheid van journalisten over het gebruik van embargo’s.
Voor het artikel over het embargo in de huidige tijd, dat is verschenen in Communicatie januari/februari 2015, klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!