Denk drie keer na voor je een embargo oplegt

En als je het toch doet, respecteer deze 6 do’s en don’ts.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Is een embargo in de steeds snellere, digitale wereld nog houdbaar? Nieuws lekt tenslotte via de sociale media snel weg. Medewerker van Communicatie Frans Oremus sprak met journalisten en persvoorlichters – en maakte een lijst van do’s en don’ts.

6 do’s en dont’s

1       Zet het embargo beperkt in en vraag je steeds af of het onderwerp relevant genoeg is. Er moet werkelijk iets te melden zijn, anders raakt het middel sleets.

2       Combineer het met het aanbieden van exclusiefs materiaal: extra beeld of een interview met een hooggeplaatste.

3       Journalisten worden zelden blij van embargo’s. Ze zijn getraind om wat ze weten wereldkundig te maken. Wees daarom duidelijk over de reden van een embargo.

4       Zorg ervoor dat een embargo niet ‘wegglipt’ via de online media, dit is irritant voor de media die zich er wel aan houden.

5       In de helft van de gevallen is het embargo onnodig en dient het geen enkel journalistiek belang, oordelen journalisten. Bekijk ieder persbericht met een embargo dat je uitstuurt met deze ogen.

6       Meet de tevredenheid van journalisten over het gebruik van embargo’s.

Voor het artikel over het embargo in de huidige tijd, dat is verschenen in Communicatie januari/februari 2015, klik .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie