Een nieuw initiatief van Albert Heijn in zijn ‘missie gezond’: de AH Groenteboost. Dat is een service via Facebook Messenger die mensen ertoe moet brengen meer groente te eten, ‘groente coaching’ noemt Albert Heijn dat. ‘Vergelijk het met een coach die jou helpt net even iets harder je best te gaan doen.’
De supermarkt start het initiatief, aangezet door de uitkomsten van het onderzoek ‘Hoe eet Nederland groente?’ dat in opdracht van Albert Heijn werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research (n=2012). Daaruit blijkt dat het slechts een kwart van de Nederlanders lukt om de door het Voedingscentrum voorgeschreven 250 gram groente per dag te eten. We komen gemiddeld tot slechts 127 gram. Eerder onderzoek van de Rabobank wees al uit dat de groente- en fruitconsumptie in Nederland daalt.
Waarom lukt het niet?
Het groenteassortiment van de gemiddelde supermarkt is niet de oorzaak van het probleem. Dat is namelijk divers. Het onderzoek laat zien dat mensen niet goed weten wat je allemaal met groente kunt doen. Dat geldt vooral voor jongeren onder 25 jaar. 23 procent van die doelgroep zegt niet te weten niet hoe ze groente lekkerder kunnen maken, 21 procent weet niet wat ze allemaal met groente kunnen doen.
Groente en jeugdtrauma's
Diner only
Daarnaast weten Nederlanders niet goed hoe ze groente de hele dag door in hun eetpatroon moeten inpassen, dus los van het diner ook bij ontbijt, lunch en als tussendoor. 46 procent van de Nederlanders eet nooit groente bij het ontbijt en 36 procent nooit bij de lunch. Ook eet slechts 8 procent van de Nederlanders groente als snack. Hier moet de AH Groenteboost verandering in brengen, met tips, leuke weetjes, filmpjes en recepten met groenten. Voor de gelegenheid staat de nieuwe Allerhande die maandag verschijnt, volledig in het teken van groente.
Deze bekende Nederlanders zijn top-of-mind als men denkt aan 250 gram groente per dag:
Fajah Lourens
Herman den Blijker
Doutzen en Rens Kroes
Wilfred Genee
Wendy van Dijk
Martine Bijl
Sonja Bakker
Linda de Mol
Groenovatie
Ook belooft Albert Heijn samen met zijn leveranciers te blijven vernieuwen. ‘De klant ziet steeds meer nieuwe groenteproducten in het schap verschijnen.’ Albert Heijn noemt naast ‘gewone’ groenten de producten waar groente in is verwerkt. ‘Dat zijn er steeds meer. Het is dé manier om ongemerkt meer groente binnen te krijgen. Denk aan courgettespaghetti, bloemkool- en broccolirijst, versspreads, verspakketten, verse soepen, pastasauzen en curries en snoepgroente-emmers.’ Binnenkort voegt Albert Heijn daar eenpersoons groentesnackzakjes aan toe.