Door Anouk Koops (BrandDeli)
Veel marketeers denken dat Millennials de doelgroep van morgen zijn, maar beseffen zich niet dat er vandaag de dag al veel consumenten rondlopen die tot deze generatie behoren. Dit maakt de Millennialgeneratie niet alleen een interessante doelgroep om te onderzoeken, maar het biedt ook commerciele kansen. Maar waarom is deze doelgroep juist nu zo relevant?
Millennials zijn grofweg geboren vanaf de jaren ’80. Dat betekent dat ze tussen de 21 en 36 jaar zijn en met 3,4 miljoen personen 19,8% van onze bevolking uitmaken. Millennials hebben fundamenteel andere kenmerken dan de generaties voor hen, waarmee ze commercieel meer kansen bieden in vergelijking met voorgaande generaties.
Kapitaalkrachtig
Als eerste: Millennials zijn kapitaalkrachtig. Ze zijn starters op de arbeidsmarkt, staan aan het hoofd van jonge gezinnen, zijn ondernemers met een eigen bedrijf of hebben al ruim 15 jaar werkervaring. Ze staan aan de vooravond van grote levensveranderende keuzes zoals samenwonen, een huis kopen, trouwen en het krijgen van kinderen. Dit is een fase waarin grote aankopen worden gedaan, dus biedt enorme commerciele kansen. Er is voor merken een grotere of andere rol weggelegd omdat de Millennial in een levensfase zit waarin ze ontdekken. Ze hebben een brede oriëntatie en hun merkvoorkeur is nog in ontwikkeling. Kortom, dit is een belangrijke fase om de Millennial als consument aan je merk te binden. Daarnaast staan de Millennials vooraan om nieuwe producten en diensten te proberen.
Invloedrijk
Ten tweede zijn Millennials invloedrijk. Ze hebben grote invloed in de maatschappij van vandaag. Ze zijn op een leeftijd gekomen waarin ze de toekomst vormgeven: in 2025 vervullen Millennials meer dan drie kwart van alle banen. Ze zijn niet alleen onze consument van nu, maar ook de nieuwe counterparts in het zakelijk leven. De huidige generatie leiders aan de top zal plaats moeten maken voor een nieuwe generatie. De Millennialgeneratie is de eerste generatie die is opgegroeid in een digitale en technologische wereld, als digital native weegt hun stem steeds zwaarder in de huidige maatschappij.
Voorbeeldgeneratie
Millennials zijn ook een voorbeeldgeneratie. Ze hebben veel invloed op andere generaties: ze zijn een voorbeeld voor kinderen, want die willen net als de Millennial zijn. Maar ze zijn ook een voorbeeld voor ouderen, die graag leren van Millennials over nieuwe producten en diensten. Kortom, Millennials vormen een belangrijke inspiratiebron voor jongere én oudere generaties, waardoor ze ook de keuzes en het consumentengedrag van deze doelgroepen beïnvloeden.
Word of mouth
Brancheonderzoeken laten ook zien dat Millennials veel consumentenervaringen uitwisselen en hiermee zorgen voor een groot Word-of-mouth potentieel. 36% van de vrouwelijke Millennials geeft aan regelmatig met vriendinnen reclames te bespreken. Daarnaast noemt zeker 19% van de Nederlanders zichzelf een influencer en 11% een early adopter. Onder sociale netwerken versterkt het Word-of-mouth potentieel enorm: online kan iedereen met iedereen zijn mening of ideeën delen. Voor adverteerders betekent dit dat het essentieel is om te snappen hoe je als merk onderdeel wordt van de millennial-conversatie. Op deze manier kan je gebruik maken van de rol van Word-of-mouth in de costumer journey van de Millennial.
Kortom; Millennials zijn de consument van vandaag en de marketeers die denken dat we alleen spreken over jongeren, hebben het mis. Het zijn invloedrijke decision makers, kapitaalkrachtig maar ook een zeer kritische en moeilijk te boeien consument. Een aantal belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen in de wereld waarin de Millennial is opgegroeid liggen ten grondslag aan het gedrag van de Millennial. Om de Millennial te bereiken is het voor een marketeer van belang om te weten wat deze aspecten zijn in het gedrag van de Millennial en hoe je hier strategisch op in kunt spelen. Wanneer wij dit beter begrijpen, kunnen we ook op zinvolle wijze innoveren en een relevante rol spelen in hun leven.
Mediabedrijf BrandDeli daagt het publiek van het Grote Marketing Congres uit om de behoeften en drijfveren van de Millennial te begrijpen en geven daarom een podium aan de Millennial-expert. Aljan de Boer is werkzaam bij TrendsActive, TrendsActive is gespecialiseerd in trendonderzoek en de creatieve vertaling van trends naar innovatie en marketing.
BrandDeli doet als mediabedrijf ook al jaren onderzoek naar de Millennials. Door ons gezamenlijke onderzoek te verpakken in een inspirerende presentatie geven we marketeers diepe inzichten in deze relevante doelgroep.
De break-out sessie van Aljan de Boer zal tijdens het Grote Marketing Congres in breakout ronde 1 tussen 14:00 en 14:45 te volgen zijn.
Dit artikel is samengesteld op basis van:
- Het PIM Trendrapport ‘De Millennial Footprint’ 2016
- BrandDeli Ecommerce onderzoek 2016
- BrandDeli Finance branche onderzoek 2015
- BrandDeli Beauty & Verzorging onderzoek 2015
Beeld: creative commons
Dit is een gesponsord artikel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!