Wereldwijd werken een hoop figuranten mee aan filmproducties in de hoop een regel tekst of zelfs een internationale doorbraak te scoren. Met het inzicht dat figuranten geen formele training of opleiding nodig hebben, benaderde DDB & Tribal Worldwide Amsterdam De Volksbond voor een speciale samenwerking rond de feestdagen.
Zo ontstond het eerste castingbureau voor daklozen: Homeless Extras. Met het initiatief hoopt De Volksbond - stichting voor Amsterdamse dak- en thuislozen - geld in te zamelen en daklozen meer zelfvertrouwen te geven.
'De reclame-industrie heeft veel figuranten nodig, dus waarom zouden we geen mensen inzetten die financieel een steuntje in de rug kunnen gebruiken', aldus Ivo Roefs, co-ceo DDB & Tribal Worldwide Amsterdam. 'Samen met De Volksbond brachten we het idee tot leven en hopen we dat het initiatief wereldwijd verder wordt opgepakt om meer daklozen aan het werk te krijgen.'
In de film is te zien hoe DDB & Tribal - in samenwerking met In Case Of Fire en Fono - zijn eerste commerciële productie met dakloze figuranten draait. Uiteindelijk hoopt De Volksbond met het initiatief door te pakken naar een permanent castingbureau, waarvan de helft van de omzet wordt ingezet om hun werkzaamheden voor de dakloze gemeenschap te kunnen verbeteren en de andere helft direct gaat naar 'gecastte dakloze'.
Meer informatie is te vinden op de speciale campagnesite.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!