Verhalen vertellen is zo oud als de mensheid. De kracht van een goed verhaal zit 'm in het feit dat het mensen in staat stelt het lineaire denkpad te verlaten, het goed te onthouden en door te vertellen is, het een bewijs kan leveren, staat voor authenticiteit, de verteller laat groeien en meer. Kortom, een goed verhaal kan dus veel opleveren.
Corporate storytelling is dan ook volgens ons een goede communicatie tool om stakeholders te binden, ze bij de organisatie te betrekken, aan te zetten tot co-creatie en kennis te delen en te inspireren. Er zijn inmiddels bedrijven die hierover veel kennis hebben opgebouwd, zoals Het Vertel Theater of De Verhalenfabriek.
Corporateblogs winnen langzaam aan terrein. Het is een goede media tool tot het (laten)vertellen van verhalen over een bedrijf of organisatie. De inhoud van de verhalen, alsmede de blog zelf, moeten natuurlijk wel harmoniërend passen in- en onverbrekelijk verbonden zijn met de totale corporate (markt)communicatie structuur.
Goede stories bevatten volgens ons altijd elementen die terugslaan op de visie, de cultuur, het leiderschap, de wijze van stakeholder communicatie en de branding activiteiten van een bedrijf of organisatie.
Als het bedrijf of organisatie over deze elementen geen authentieke verhalen kan laten doen vertellen is dat een teken aan de wand. Die elementen zijn namelijk de kritische succesfactoren van succesvolle
Blue Ocean companies, zoals Dell computers, easyJet, Seats2meet.com en anderen.
In dat geval is het maar beter eerst intern de zaken op orde te brengen. Gewoon de winkel verkopen, zoals ABN Amro, kan natuurlijk ook!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!