Wanneer marketeers content maken, blijkt een slimme strategie of indicatoren of de aanpak werkt, vaak te ontbreken.
Zo blijkt uit het Content Marketing Onderzoek 2017 van het Nederlandse Platform Content, in samenwerking met het Belgische CUSTO
.
Het platform ondervroeg hiervoor bijna tweehonderd Nederlandse en Belgische marketeers en communicatie-professionals, over de rol van contentmarketing in hun organisatie.
Een strategie blijkt dus niet voor elke marketeer een vereiste om content te produceren. Meer dan de helft zegt vooraf geen doelstellingen te realiseren met redactionele content.
Slechts 23 procent produceert op een structurele en strategische manier content. Wat betreft conversie laten marketeers het liefst de doelgroep aanmelden op de eigen site of e-mail nieuwsbrief.
30 procent van de marketeers vindt het ook niet nodig om te betalen zodat redactionele content onder de aandacht komt van de doelgroep.
Marketeers zouden zich dus achter de oren moeten krabben, aldus Jasper van Zandbeek van Platform Content: ‘Deze resultaten laten zien dat ondanks de groeiende populariteit van contentmarketing, er nog veel content ongericht wordt geproduceerd. Dat is een heel naïeve aanpak.’
Meten is weten
Om de doelstellingen uit de strategie te meten, zijn indicatoren van belang. Ook dit blijkt nog geen algemeen goed te zijn: 56 procent geeft aan niet (zeker) te weten of de content effectief is en helpt om marketingdoelstellingen te bereiken.
Slechts 14 procent kijkt hoeveel traffic naar de website de content oplevert en 10 procent kijkt ook naar likes, shares en retweets via social media. Ook houdt slechts 7 procent in de gaten hoeveel leads de content oplevert en 8 procent weet hoeveel er extra verkocht wordt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!