Coca-Cola wil weer Brits watermerk introduceren

Drie jaar na de desastreus verlopen introductie van het watermark Dasani in het Verenigd Koninkrijk, zint Coca-Cola weer op de lancering van een nieuw watertje op de Britse markt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De frisdrankfabrikant heeft de blik gericht op bronnen in Wales en op Chaudfontaine, een bron en een plaatselijk watermerk in België dat eigendom is van Coca-Cola. Waarschijnlijk wordt dan niet de merknaam Chaudfontaine gebruikt, omdat deze naam meer wordt geassocieerd met luxe merk, terwijl het nieuwe watermerk voor de massamarkt – allereerst de Britse en de Franse - geschikt moet zijn.

Na de mislukte introductie van Dasani heeft Coca-Cola altijd de wens gehouden om deel te nemen aan de Britse markt van gebotteld water waar jaarlijks 643 miljoen pond in omgaat. Voor de lancering van Dasani had Coca-Cola destijds 7 miljoen pond uitgetrokken. Dasani dat werd gepositioneerd als puur niet-koolzuurhoudend water, kwam in de publicitaire problemen toen er in maart 2004 een artikel in The Independent verscheen waarin het watertje werd ontmaskerd als gefilterd kraanwater uit Kent. Coca-Cola bleef volhouden dat met 'puur' niet zo zeer 'natuurlijk' werd bedoeld als wel 'gezuiverd'. Maar ze konden het tij daar niet meer mee keren. Het Dasani merk verdween uit de Britse schappen en een verdere lancering in Europa werd afgeblazen. Ondertussen bestaat het merk nog steeds in de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Amerika.

Nu neemt Coca-Cola een herkansing op de Britse markt met het nieuwe merk. Het nieuwe watertje zou eigenlijk al deze zomer te koop zijn, maar wordt nu waarschijnlijk begin volgend jaar gelanceerd. (MediaGuardian)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie