Co-opel

Zomaar een nieuwtje op de financiële pagina's: de verenigde Opel-dealers willen meebetalen aan spin-out van hun merk uit het grote General Motors-concern. Grappig. De stakeholders rammelen aan de poort nu het shareholder-model uitgewerkt is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Was deze ontwikkeling niet al voorzien? In voorspelden Moore en Ahonen vier jaar geleden iets vergelijkbaars. Nog mooier zou het zijn als de dealers ook trouwe Opel-rijders zouden kunnen mobiliseren. Hoeveel zijn dat er eigenlijk?

De Opel-community bestaat uit 200.000 tot 300.000 werknemers bij het bedrijf zelf, bij toeleveranciers en dealers. De gebruikersgemeenschap bestaat in Europa uit een slordige vijftien miljoen automobilisten, uitgaande van twee miljoen aankopen per jaar en een levensduur van ruim zes jaar. De dealers verenigd in zijn bereid 150 euro per verkochte auto terug te geven aan een investeringsfonds, opgeteld 400 miljoen euro in drie jaar. Daarmee dekken ze 12% van de financiële injectie die Opel nodig heeft om te overleven. Of alle rente en een stukje aflossing op het totale bedrag, dat wellicht met overheidsgarantie goedkoop bij financiers gevonden kan worden.

Welke constructie uiteindelijk het beste is, zal door de dynamiek van de bepaald worden, maar vanuit marketing-optiek is vooral interessant dat de merkgemeenschap initiatief neemt om een merk in nood over te nemen. Zijn er meer voorbeelden? Ik ken ze niet, al is de betrokkenheid van gebruikers al eerder beschreven in het kader van en .

Het dichtst bij komt de . Deze club is ontstaan toen een paar kunstenaars uit Wenen het gebruik van de klassieke sovjet-camera's van Lomo wilden promoten. Zij kregen al snel wereldwijd navolging en verworven op grond daarvan de exclusieve verkooprechten buiten Rusland. Binnen enkele jaren was deze society betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe camera's. Deze gemeenschap verkoopt ook dead stock van Polaroid, en een voormalige manager van The Lomographic Society is nu bezig om de instantfotografie van Polaroid in te blazen door een voormalige fabriek in Enschede opnieuw geschikt te maken voor de productie van een nieuw soort instantfilm. Communities re-invent Brands!

Misschien maakt zo'n coöpelatie toch wel een kans.

(The Impossible Project later toegevoegd)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie