Het erotiekconcern kondigde eind 2014 op marketingonline.nl nog een nieuwe identiteit aan, compleet met nieuw logo, plus een gefaseerde ombouw van alle winkels naar een nieuw format.
In het eerste kwartaal van 2015 zouden alle gevels zijn aangepast, de inrichting was daarna aan de beurt. Serge van der Hooft, managing director van Beate Uhse, stelde toen zelfverzekerd: 'Eigenlijk hebben we in de winkelstraat geen échte concurrentie’.
De concurrentie bleek echter uit een andere hoek te komen: door de toegenomen verkoop via internet maakten de meeste winkels geen winst.
Nu moeten 13 van de 26 winkels hun deuren sluiten (let wel, eind 2014 waren dat nog 31 filialen). Daardoor gaan veertig van de tachtig arbeidsplaatsen verloren (bron: ANP). Gedwongen ontslagen zullen echter niet plaatsvinden. De zaken die dicht moeten, leverden tussen de 70.000 en 100.000 euro per jaar aan verlies op per winkel. Het betreft de filialen in Maastricht, Utrecht, Breda, Heerlen, Apeldoorn, Leeuwarden, Amersfoort, Hoorn, Delft, Enschede en Ede. Het filiaal aan het Spui in Amsterdam sluit in mei, eind juni volgt een filiaal in Rotterdam.
Lokale marketing
De winstgevende winkels die wel open blijven, gaan zich volgens een woordvoerder ’met volle kracht’ bezighouden met lokale marketing, beurzen en het helpen van klanten 'die hun zintuigen willen gebruiken bij het kopen van erotische artikelen’. Serge van der Hooft legde eind 2014 in Tijdschrift voor Marketing uit wat daar precies mee werd bedoeld: ‘Wij willen een deur openen om het mogelijk te maken je fantasie te beleven en onze adviseurs in de winkel helpen je daarbij. Daarbij gaat onze omnichannelstrategie een belangrijke rol spelen. We werken met tablets in de winkel, die zelf ook weer een pick up-point wordt, en onze site is samen met de formule aangepast. We zien duidelijke groeimogelijkheden door verdere integratie van de kanalen, waardoor we de rentabiliteit op het merk nog kunnen verhogen.’
Het mocht niet baten. Het sluiten van de filialen wil overigens niet direct zeggen dat er nu extra zal worden geïnvesteerd in het online verkoopkanaal, aldus een woordvoerder van Christine le Duc.
Eigenaar Beate Uhse Groep verkoopt online met name via erotiekretailer Pabo.
Beeld: wikipedia common creatives
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!