De ‘eikenprocessie-rups is weer gesignaleerd’. ‘Chocola wordt duurder’, dit is geen geintje maar ‘nieuws’ zomer 2010. Je zou er toch spontaan het vliegtuig van pakken. De vakantie is begonnen en het begin van de komkommertijd is zichtbaar. ‘Nu even niet’, ademt de media. Vaktijdschriften komen minder frequent uit en zijn overwegend dun en van weinig inhoud voorzien. Zelfs radioverslaggevers en de presentatoren worden door de 2e rang opgevolgd.
Elk jaar denk ik weer, dit zal de laatste keer zijn. Waarom gaan we tijdens de vakantieperiode niet meer investeren in content? Het is knulligheid troef in medialand nu. Er valt weinig te beleven. Het blijft een raar fenomeen – komkommertijd- wat we maar in stand blijven houden. En dat verbaast me. Een aantal TV zenders hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een betere programmering in de zomer. En niet zonder succes. Niet eerder waren er bij ons zoveel TV adverteerders in de maand juli. Deze zomer wordt er druk geadverteerd op TV en ook na het WK dus. Consumenten blijven opleidingen volgen, reizen boeken en mobieltjes kopen. De verkoop gaat gewoon door.
Laten we daarom stoppen met deze zelfgemaakte nieuwsarmoede. Er is geen komkommertijd want die bestaat niet. We staan het onszelf toe. Het is saai en het genereert geen actie.
Ik dacht ook dat we het ons niet kunnen permitteren –een zomerdip- maar dat is blijkbaar niet waar. Er is ook geen echte reden want ‘maar’ 1 miljoen mensen gaan gelijktijdig vakantie (en nog een hele hoop in eigen land). Dat is maximaal 7 – 8% van de bevolking. En dat terwijl de kortingen deze zomer (net als de temperatuur) ongekend hoog zijn. Net als het goede humeur.
Als het aan mij ligt is dit de laatste zomerdip die we meemaken. Er is geen adverteerder enthousiast geworden van een zomerdip. Dus waarom stellen we dat voor?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!