Uit het jaarlijkse CBL kerstonderzoek, uitgevoerd door EFMI Business School, blijkt dat de kerstmaaltijden massaal in huiselijke kring worden gegeten, thuis of bij vrienden en familie. 81% geeft aan evenveel of zelfs meer te gaan besteden aan de kerstboodschappen. Ook is het percentage mensen dat uit eten gaat gelijk aan vorig jaar. De conclusie die CBL trekt is dat men - economische crisis of niet - op Kerst niet wil bezuinigen. Dit in ogenschouw genomen verwacht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) dit jaar uit te komen op een kerstomzet die een kleine 3% hoger is dan vorig jaar, namelijk 800 miljoen euro.
Het CBL verwacht dat de supermarktomzet over 2009 de 32 miljard euro nadert. De omzet wordt positief beïnvloed doordat 2009 een 53e week heeft. Gecorrigeerd naar 52 weken komt de omzet uit op 31,3 miljard. Hierin speelt het prijscomponent nauwelijks een rol. De prijzen zijn het afgelopen jaar gedaald en kwamen in oktober zelfs weer op het niveau van juni 2008.
Volgend jaar werkt CBL aan het CBL-Klimaat Plan als onderdeel van de CBL Duurzaamheidsagenda. Onderdelen van dit plan zullen klimaat-neutrale winkels zijn, bijvoorbeeld door kritisch naar koelingen te kijken. Bij de logistiek kan volgens het CBL veel worden bereikt als er buiten de files om bevoorraad kan worden. Het CBL wil volgend jaar deals sluiten met gemeenten die het CBL toestaan buiten de venstertijden om de winkels te bevoorraden als gebruik gemaakt wordt van schone en stille vrachtwagens. Ook klimaatneutrale consumptie zal mee worden genomen in het klimaatplan.
Andere punten die volgend jaar worden toegevoegd aan de CBL Duurzaamheidsagenda zijn duurzame palmolie en tegengaan van voedselverspilling. Bij de productie van palmolie spelen soortgelijke problemen als in de sojaproductie: ontbossing en sociaal-economische problemen. Het CBL wil dat er ook voor palmolie duurzame oplossingen worden gevonden. De duurzame grondstoffen kunnen dan gebruikt worden voor de productie van de huismerken van supermarkten. Het CBL wil komend jaar kijken hoe de consument, mogelijk via supermarkten, geïnformeerd kan worden over hoe hij zo duurzaam mogelijk met voedsel om kan gaan. Nu al is het een onderwerp op passievoorfood.nl Daarnaast zal het logistieke proces onder de loep worden genomen, waar met slimme technologieën als RFID de bevoorrading en verkoop nog beter op elkaar af kunnen worden gestemd. Hierin willen we samenwerken met boeren, tuinders en fabrikanten zodat door de hele keten winst kan worden behaald.
Bron: CBL
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!