'Boodschapper steeds minder behoefte aan almaar grotere supermarkt'

Supers moeten stoppen met het toevoegen van vierkante meters, zegt Robert Spieker van adviesbureau IG&H.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Supermarkten in Nederland zouden moeten stoppen met het groter maken van hun winkel, want de kans is groot dat het marktaandeel van de traditionele supermarkt de komende jaren gaat dalen. Dat zegt althans Robert Spieker van het adviesbureau IG&H in een interview met Business News Radio.

Volgens Spieker zijn de grote ketens druk bezig geweest met het vullen van witte vlekken, terwijl consumenten daar steeds minder behoefte aan hebben. Het bewijs dat Spieker aanvoert is dat de omzet per vierkante meter niet stijgt. Online en andere winkeltypes gaan volgens hem marktaandeel afsnoepen van de traditionele supermarkt.

Spieker: &;Wij zien de eerste indicatoren dat die verschuiving ook in Nederland plaatsvindt. Dze ontwikkeling is in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar ontwikkelingen vaak eerder zichtbaar zijn, al veel verder. Nederlandse supermarkten zouden dan ook op grotere schaal in moeten zetten op convenience.&;

Spieker ziet Spar als een voorbeeld met zijn stads- en universiteitswinkels die inspelen op het boodschappen doen op het laatste moment.

Bron: Business Nieuws Radio, via Distrifood

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie