OPTA maakte dit donderdag bekend. De Goede Doelen Loterijen ontvangt de boete voor ’het onnodig irriteren van consumenten met haar verkoopmethoden, dit keer over de mail’.
Het bedrijf, waartoe de Nationale Postcode Loterij, De BankGiro Loterij en de Vriendenloterij behoren, heeft volgens de OPTA 78 miljoen spammails verstuurd tussen oktober 2009 tot en met juni 2010.
‘Al tweemaal eerder heeft OPTA deze partij beboet. Dat was voor het bellen naar consumenten die ingeschreven staan in het Bel-me-niet Register’, stelt de toezichthouder. OPTA eist nu concrete plannen waarmee de Goede Doelen Loterijen de consumentenirritatie wil verminderen.
Het was voor consumenten vaak helemaal niet duidelijk dat zij na deelname aan bijvoorbeeld een onlinespelletje opeens mails of nieuwsbrieven van de Goede Doelen Loterijen zouden ontvangen. Ook moesten ontvangers van de berichten herhaaldelijk een verzoek indienen om ervoor te zorgen dat zij van de mailinglijst werden gehaald.
De Goede Doelen Loterijen liet in een reactie weten inmiddels een nieuw administratiesysteem in gebruik te hebben genomen. ‘Dit onderzoek van de OPTA betreft een periode van enkele jaren geleden. Andere organisaties hebben in vergelijkbare gevallen eerst een waarschuwing gekregen; wij krijgen meteen een boete, waarmee het helaas uitpakt als een dure les uit het verleden’, aldus een woordvoerder.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!