De hele recensie leest u terug in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat morgen op de mat valt. Hieronder alvast een aantal bevindingen.
Max: ‘Het draait in dit boek om de vele vormen van samenwerking waarbij meerdere partijen een gezamenlijk doel nastreven. Denk aan inkoopcombinaties, franchiseformules, gezamenlijke R&D. Maar ook aan de aanleg van de Noord/Zuid-metrolijn in Amsterdam, de HSL of het elektronisch patiëntendossier.
We weten maar al te goed dat deze vormen van samenwerking tot forse problemen kunnen leiden. AH en zijn franchisenemers liggen rollebollend over straat, De Hypotheker is een aantal jaren geleden door onderlinge geruzie er bijna aan onderdoor gegaan. Om over de problemen bij HSL, Metro en het Stedelijk Museum maar even te zwijgen.
In de marketingwereld kennen we nauwelijks mislukte samenwerkingen op R&D-gebied, terwijl er ongetwijfeld al duizenden mislukkingen zijn geweest. Kortom, de auteurs hebben een uiterst relevant en in de managementliteratuur onderbelicht onderwerp aan de orde gesteld. Zijn zij er ook in geslaagd een voor de beroepspraktijk zinvol boek te schrijven?
De centrale boodschap van de auteurs: ‘een samenwerking is kansrijk als mensen en organisaties zich met elkaar weten te verbinden in een betekenisgevend proce, dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. De grote opgave is om daarvoor de juiste condities te scheppen.’
In het boek weten de auteurs op een heldere en voortreffelijk onderbouwde wijze duidelijk te maken hoe deze juiste condities kunnen worden geschapen. Het gaat, kort samengevat, om vijf elementen: een gedeelde ambitie, respect en begrip voor elkaars belangen, de wil om constructief en transparant samen te werken (ook bij conflicten), een effectieve en daadkrachtige wijze van organiseren en de bereidheid het proces van samenwerking op een betrouwbare en veerkrachtige wijze te laten verlopen. Verwacht alleen geen keurig stappenplannetje, daarvoor is de materie te complex. Maar de auteurs slagen er wel in alle voorwaarden voor een vruchtbare samenwerking helder in kaart te brengen.
Per saldo zijn de auteurs er in geslaagd een voor de beroepspraktijk uiterst zinvol boek te schrijven. Mocht u op managementniveau betrokken zijn bij belangrijke samenwerkingsprojecten of van plan zijn een samenwerkingsproject te starten dan is dit boek een ‘must read’.’
Het boek ‘Leren samenwerken tussen organisaties’ was Managementboek van het jaar 2013. Edwin Kaats spreekt erover op het Identiteitscongres, 15 april aanstaande. Ga naar congresidentiteit.nl voor meer informatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!