Een goed voorbeeld is de manier waarop Nederlandse dj’s sociale media inzetten.
Dat zegt consultant Denis Doeland (DDMA). Doeland, die voorheen verantwoordelijk was voor de internetstrategie van ID&T, spreekt volgende week op de Europese muziekconferentie Eurosonic Noorderslag in Groningen over toekomstige businessmodellen voor de sector.
Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen hebben een moeilijke tijd achter de rug, maar hebben de weg omhoog weer gevonden. In het eerste halfjaar van 2013 steeg de omzet uit muziekverkopen met 1,9 procent tot 58,1 miljoen euro.
Omzet ruim gehalveerd
De totale omzet uit muziekverkoop is in Nederland tussen 2001 en 2011 ruim gehalveerd van bijna 500 miljoen euro naar zo’n 200 miljoen euro.
Die ontwikkeling ging weliswaar gepaard met een toename van inkomsten uit optredens en digitale muziekverkoop via kanalen als iTunes, maar de omzet blijft achter in vergelijking met andere landen.
Streamingdiensten als Spotify en Deezer helpen Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen nu uit het dal te klimmen: volgens brancheorganisatie NVPI stijgen de inkomsten uit streaming in 2013 naar verwachting met 40 procent, tegenover een omzetstijging van 8,5 procent voor muziekdownloads.
Denis Doeland
Big data
Vooral streamingdiensten droegen bij aan die stijging, maar door inzet van ‘big data’ wordt verwacht dat de muziekindustrie de komende jaren weer winsten kan boeken.
Doeland: ‘De data die bands, dj’s en soloartiesten met hun management weten te verzamelen via sociale media, downloads en streams en de verkoop van fysieke muziek, concertkaarten en merchandise moet op een slimme manier worden gestructureerd en verrijkt omdat het een aanzienlijke informatieve en financiële waarde vertegenwoordigt.
‘De grote hoeveelheid data kan namelijk worden gebruikt om een duurzame relatie met fans op te bouwen en kan bovendien worden geëxporteerd voor gebruik in andere branches.”
Merken best bereid te betalen
Hij meent dat de advertentiemarkt en grote merken best willen betalen voor de inzet van een muzikant die beschikt over duizenden unieke, gevalideerde profielen van fans.
Doeland: ‘Als ieder profiel een bescheiden bedrag waard is, zullen adverteerders al snel miljoenen moeten bieden om de muzikant als gezicht te krijgen en daarmee zijn of haar uitgekristalliseerde doelgroep te bereiken’.
De adoptie van nieuwe digitale strategieën wordt op dit moment vooral door de dancewereld gedaan. Doeland noemt Nederlandse dj’s als Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto en Nicky Romero als voorbeelden van artiesten met miljoenen volgers op sociale media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!