Premium

Belastingdienst en Paris Hilton vrezen reputatieschade en kopen domeinnaam .sucks op

Amsterdam.sucks kan nog steeds, Spijkenisse.sucks niet meer

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Internationaal bekende artiesten als Taylor Swift, Adele, Ophra, Paris Hilton, wereldsteden als New York, Los Angeles en grote merken als Apple, Google, BWM, Esso en Mars hoeven niet meer te vrezen dat een internetvandaal de extensie .sucks achter hun merknaam plakt.

2500 dollar
Ruim 3400 grote merken en artiesten hebben in de afgelopen drie maanden voor rond de 2500 dollar hun merknaam met de toevoeging . sucks geregistreerd. Het leverde , het bedrijf dat het domein .sucks beheert, een slordige 8,5 miljoen dollar op.

Online reputatiekiller
Opvallend is dat Nederlandse bedrijven het risico op deze niet erg serieus lijken te nemen. Op de prijken slechts vier Nederlandse merken en namen, waarbij de Belastingdienst en de gemeente Spijkenisse het meest opvallen tussen de multinationals. Buiten HEMA en internetruilbeurs Marktplaats kocht geen enkel groot Nederlands merk de extensie .sucks.  

Financials
Internationale merken als Heineken, Unilever, Shell, financials als ING of ABN Amro, laten het afweten. Dat is opmerkelijk omdat grote merken in vergelijkbare sectoren – van Grolsch tot BP – wel massaal tot registratie overgingen.  

Barometer
De lijst laat zich lezen als een barometer voor de mate waarin bedrijven online reputatieschade serieus nemen. Sommige merken registreerden hun merknaam in meer dan een variant. Zo kocht automerk Citroen de extensie .sucks voor alle modellen. Hotelketen Sheraton heeft kennelijk iets te vrezen en registreerde de domeinnaam in zeven varianten. Het bonst maakt Facebook-oprichter Mark Zuckerberg het. Hij kocht zijn naam in tien varianten af -  variërend van zuck.sucks tot markzuckerbergtotally.sucks. 

Clinton
Opvallend is verder dat presidentskandidate Hillary Clinton haar naam wel registreerde, maar mogelijke First Man Bill Clinton niet.   

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie